Brabham-Alfa Romeo BT46

Brabham
Brabham-Alfa Romeo BT46 - Opis samochodu - dane techniczne -
rok konstrukcji: -
główny projektant: -
długość nadwozia: -
szerokość nadwozia: -
wysokość nadwozia: -
rozstaw osi: -
wymiar z przodu: -
wymiar z tyłu: -
waga: -
zmiana biegów: -
hamulce: -
konstruktor
Brabham
kierowcy, którzy prowadzili ten model
N. Lauda 14
J. Watson 14
N. Piquet 1
Brabham-Alfa Romeo BT46 - zespół zgłaszający ten model
Parmalat Racing Team 29
silnik
Alfa Romeo
opony
Goodyear
olej
Fina
Brabham-Alfa Romeo BT46 - osiągnięcia i statystyki
ilość zgłoszonych samochodów: 29
ilość wyścigów: 14
ilość zwycięstw: 2
ilość 2 miejsc: 3
ilość 3 miejsc : 3
ilość zdobytych pole position: 2
ilość startów z pierwszego rzędu: 4
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 4
ilość dnf: 14
Brabham-Alfa Romeo BT46 - Opis samochodu

Samochody Brabhama, pomimo że nie konkurują już z innymi stajniami na torach Formuły 1, zostawiły po sobie niezatarty ślad. W 1978 roku na wyścigu o GP Szwecji (tor Anderstorp) Brabham wystawił do wyścigu swoją nową konstrukcję, której wyjątkowość zawierała się w osobliwym wentylatorze, umieszczonym pod tylnim skrzydłem. Ten samochód to Brabham BT 46 B. Głównym konstruktorem Brabhama był w tedy Gordon Murray, a samochody tej stajni napędzane były płaskimi dwunastocylindrowymi silnikami Alfa Romeo. Jednostka napędowa, dostarczana przez włoskiego producenta miała jak na tamte czasy bardzo dobre osiągi ... miała też jedną poważną wadę - bardzo szybko się przegrzewała. W ciągu trwania sezonu 1976r. samochody Brabhama nie kończyły wielu wyścigów właśnie z powodu przegrzania się silnika. Przed GP Szwecji Gordon Murray i David North musieli zaradzić temu problemowi, gdyż istniało niebezpieczeństwo, że Alfa nie dotrwa do końca kolejnego wyścigu nawet w klimacie tak chłodnym jaki panuje w Skandynawii. Efektem ich pracy było zamontowanie pod tylnym spoilerem dużego wentylatora zasilanego ze specjalnego układu znajdującego się przy skrzyni biegów. Dzięki takiemu zabiegowi znacząco udało się zmniejszyć temperaturę silnika, jednak decydując się na taki krok Murray i North nie myśleli jednak tylko o chłodzeniu jednostki napędowej. W1976 roku Lotus 79 zaprojektowany przez Colina Chapmana był niemalże bezkonkurencyjny w rywalizacji z innymi bolidami. Działo się tak dlatego, że zastosowano tam bardzo oryginalne rozwiązanie. Cały bolid był swojego rodzaju skrzydłem które dzięki dużej powierzchni wytwarzało dużą "siłę dociskową" - dawało to Lotusowi znaczącą przewagę nad konkurencją. Dodatkowo boczne wloty powietrza unosiły się ku górze i "wsysały" powietrze pod samochód tworząc pod nim strefę niskiego ciśnienia co jeszcze bardziej zwiększało przyczepność. Brabham ponownie nie mógł dogonić przeciwników ze względu na swój silnik ... tym razem jednak nie z powodu zbyt małej wytrzymałość jednostki napędowej. Lotus mógł produkować bardzo płaskie i szerokie samochody o dużej "sile docisku" dzięki zastosowaniu bardzo wąskiego silnika. Jednostki Alfa Romeo, Brabhama pomimo mniejszej wysokości, były bardzo szerokie, ich budowa uniemożliwiała zastosowanie rozwiązań Colina Chapmana (boczne wloty powietrza ni mogły być w odpowiedni sposób wymodelowane). Tu właśnie swoje kolejne zastosowanie znalazł wentylator umieszczony pod spoilerem. Wysysał on powietrze spod dolnej części bolidu wytwarzając tam strefę niskiego ciśnienia. Dało to efekt dużo lepszy od rozwiązania Lotusa ... efekt na tyle dobry że Nikki Lauda wygrał w Brabhamie BT 46 B wyścig o GP Szwecji.... Stajnia Brabhama musiała jednak bardzo szybko zrezygnować z modelu BT 46 B, gdyż FIA przychyliła się do protestów pozostałych stajni (w tym Lotusa). Pozostaje jednak fakt iż model ten był bardzo udana konstrukcją, która mogła odnieść jeszcze wiele sukcesów.