Toyota

Toyota Motor Corporation
rok założenia: 2001
narodowość: Japonia
debiut w F1:
Foster's Australian Grand Prix - 2002
pierwsze zwycięstwo:
-
lata aktywne: 2002-2009
internet: www.toyota-f1.com
siedziba: Kolonia
szef: Tadashi Yamashina
adres:
Toyota-Allee 7, 50858 Köln, Germany tel: 49-2234 182357, fax: 49-2234 182337
Toyota - osiągnięcia i statystyki
mistrzostwo konstruktorów:
ilość zgłoszonych samochodów:: 318
ilość wyścigów: 139
ilość zwycięstw: 0
ilość 2 miejsc: 5
ilość 3 miejsc : 8
ilość zdobytych pole position: 3
ilość startów z pierwszego rzędu: 11
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 3
ilość dnf: 93
 
Toyota - punkty zdobyte w poszczególnych sezonach:
sezon punkty miejsce w klasyfikacji konstruktorów
2009 59.5 5
2008 56 5
2007 13 6
2006 35 6
2005 88 4
2004 9 8
2003 16 8
2002 2 9
punkty w sumie: 278.5
 
lista startów
lista modeli
lista kierowców
lista producentów silników
lista dostawców opon
lista dostawców oleju
historia zespołu
Za początek historii Toyota Motorsport można datować jesień 1972 rok, wtedy to szwedzki kierowca rajdowy, Ove Andersson, wystartował autem Toyoty w rajdzie RAC (dziś Rajd Wielkiej Brytanii). Tego samego roku, zimą, skandynaw założył Andersson Motorsport w swoim rodzinnym kraju i rozpoczął w następnym sezonie starty Toyotą. Nie była to praktyczna lokalizacja i w 1975 przeniesiono się do Brukselli w Belgi, gdzie powstała Toyota Team Europe (TTE). Fundusze pochodziły od europejskich dealerów Toyoty. Rezultaty nadeszły niespodziewanie szybko, bo w tym samym roku Hannu Mikkola, pilotowany przez Atso Aho wygrali rajd 1000 Jezior (dziś Rajd Finlandii) na Toyocie Corolli Levin. W 1979 nastąpiła ponowna przeprowadzka, tym razem do Kolonii w Niemczech.

W latach 80-tych zespół wygrywał dość regularnie, przede wszystkim rajdy w Afryce z kierowcami takimi jak Bjorn Waldegaard czy Juha Kankkunen. W 1987 zainwestowano w rozbudowę zaplecza w Kolonii, przeniesiono się w części do nowej siedziby gdzie pozostają do dziś.

W 1990 Carlos Sainz przyniósł Toyocie tytuł Mistrza Świata Kierowców, na aucie Toyota Celica 4WD, sukces ten powtórzony został w 1992 roku. Andersson Motorsport w końcu został wykupiony w całości przez Toyota Motor Corporation, i zespół od tej pory występował pod nazwą Toyota Motorsport GmbH. W 1993 Juha Kankkunen wygrał tytuł Mistrza Świata Kierowców, oraz przyczynił się do zdobycia przez Toyotę tytułu Mistrza Świata Konstruktorów. Był to pierwszy tytuł wywalczony przez japońską firmę. Ten podwójny sukces powtórzony został w 1994 przez Didier'a Auriol'a na Celice 4WD 185 ST. W 1995 zespół jednak został zdyskwalifikowany na 12 miesięcy za stosowanie nielegalnego turbodoładowania na Rajdzie Katalonii w Hiszpanii. Zespół przyznał się iż części były niezgodne z regulaminem, lecz szefostwo zespołu nie miało o tym pojęcia. Wyrok zapadł; FIA zabroniło startów przez rok.

Zespół powrócił zaraz po minięciu kary w 1996, lecz konkurencja była już o wiele silniejsza i Toyota nie potrafiła odbudować takiej potęgi jaką była w połowie lat 90-tych. Na początku 1997 roku zostało ogłoszone, iż Toyota rozpoczyna program "Le Mans" i rozpoczynał się nabór nowych mechaników, inżynierów do nowo tworzonego oddziału w Kolonii. Program ten miał jednak nie miał na celu jedynie wygranie słynnego 24-godzinnego klasyku, było to długoterminowa "zagrywka" , zakładająca budowę własnego bolidu Formuły 1, i w 2002 lub 2003 wystartować w pierwszym sezonie Grand Prix. Toyota zatrudniła wielu znanych i doświadczonych kierowców, z przeszłością w Formule 1, jak Thierry Boutsen, Martin Brundle czy Ukyo Katayama. Napędzane 3,6 litrowymi V8, Toyoty GT-One były bezsprzecznie najszybszymi autami na torze, lecz awarie pozbawiły ich szans na końcowy sukces zarówno w 1998 jak i w 1999 roku.

Pod koniec 1999 roku Toyota zawiesiła także program Rajdowych Mistrzostw Świata. Kolejny tytuł był w zasięgu ręki, lecz w ostatnim rajdzie sezonu, brytyjskim RAC, Carlos Sainz prowadzący Corollę musiał wycofać się z imprezy na 200 metrów przed metą. Ukończenie rajdu gwarantowałoby mu tytuł, po tym jak to pierwszego dnia odpadł drugi pretendent Tomi Makkinen, który w końcu dowiedział się o "wywalczeniu" swojego czwartego tytułu w hotelu gdy był szykował się do powrotu do Finlandii. Toyota w końcu postanowiła się skoncentrować jedynie na Formule 1. W tym celu ponownie rozbudowano zakłady w Niemczech. W 2001 pokazano pierwszy bolid firmowany logiem Toyoty. Kierowcami zostali Mika Salo i Alan McNish. Ten pierwszy bolid nigdy nie pojawił się na starcie wyścigu, był to pierwszy prototyp który wykorzystywano do testowania kolejnych ewolucji silnika, części aerodynamicznych i zebrania jak największej ilości danych, które w następnym roku wykorzystano przy budowie TF102. W 2002 Toyota przystąpiła do Formuły 1 jako 12 zgłoszony zespół (jak wiadomo Prost nie pojawił się na starcie sezonu 2002. Wkrótce także zbankrutować miał Arrows) i otrzymała dwa najwyższe numery startowe (#24 M.Salo i #25 A.McNish). Rozpoczęcie sezonu w Australli przyniosło już pierwszy punkt (6. miejsce Mika Salo). Sezon przebiegał ze zmiennym szczęściem, a punktował jedynie Fin. Do kolejnego sezonu zatrudniono dwóch nowych kierowców; Francuza Oliviera Panisa, który odszedł z zespołu BAR, oraz mistrza serii CART na rok 2002, Brazylijczyka Chrisiano da Mattę. Sezon był nieporównywalnie lepszy, 16 punktów (10 da Matta, 6 Panis) i 8. miejsce w kategorii konstruktorów. Obecny sezon biało-czerwona ekipa z Kolonii zaczyna z nowym szefem zespołu, dotychczasowego Szweda Ove Anderssona zastąpił Japończyk Tsutomu Tomita. Zmiana nastąpiła także na stanowisku głównego inżyniera. Został nim Mike Gascoyne (wykupiony z Renault). Na czele zespołu od aerodynamiki pozostał Gustav Brunner (od 2001 roku), a odpowiedzialnym za silniki jest Luca Marmorini.