Olivier Panis

Francja
Olivier Panis
autograf Olivier Panis a
data urodzenia
1966-09-02
miejsce urodzenia
Oullins, Lyon
debiut
Grande Premio do Brasil - 1994
Olivier Panis - osiągnięcia i statystyki
wszystkie wyniki: zobacz
mistrz świata:
ilość zgłoszeń: 159
ilość wyścigów: 158
ilość zwycięstw: 1
ilość 2 miejsc: 3
ilość 3 miejsc : 1
ilość zdobytych pole position: 0
ilość startów z pierwszego rzędu: 0
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 0
ilość dnf* 57
 
Olivier Panis - punkty zdobyte w poszczególnych sezonach:
sezon punkty miejsce w klasyfikacji kierowców
2004 6 14
2003 6 14
2002 3 14
2001 5 14
1999 2 15
1998 0 18
1997 16 9
1996 13 9
1995 16 8
1994 9 11

punkty w sumie: 76

Olivier Panis
lista samochodów
lista zespołów

Olivier Panis - biografia/ artykuły

Olivier pierwsze lata swojej kariery spędził w kartingu. W latach 1988-89 startował we Francuskiej Formule Renault, w pierwszym roku zajął 4 miejsce, w drugim był już mistrzem. Po wygraniu tej klasy przeniósł się na kolejne dwa lata do Francuskiej F3 (w 1990 skończył na 4 miejscu, rok później był drugi). Kontynując dwuletni cykl występów w danej serii w 1992 roku przeniósł się do F3000. Pierwszy sezon mu nie wyszedł, sklasyfikowany został na 10 miejscu. W 1993 roku został mistrzem F3000 wygrywając 3 wyścigi. Pozostawił w pobitym polu takie nazwiska jak David Coulthard, Gil De Ferran czy Max Papis. Po wygraniu F3000 Formuła 1 była na wyciągnięcie ręki. Francuz skorzystał z propozycji zespołu Ligier i w 1994 roku zadebiutował w F1. Pierwszy sezon w F1 był całkiem udany dla młodego Oliviera. Regularnie dojeżdżał do mety, 3 razy punktując - najlepszy wynik uzyskał w GP Niemiec. Tamten wyścig na torze Hockenheim zasłynął z powodu dużego karambolu na starcie. Z 26 kierowców po 1 okrążeniu zostało 15 a wyścig ukończyło 8 zawodników. Dzięki temu Panis zajął sensacyjne 2 miejsce. Rok 1994 skończył na 11 miejscu z 9 punktami. Następny rok ponownie w barwach Ligiera okazał się najlepszym w całej karierze Oliviera w Formule 1. Francuz tym razem częściej punktował, a w ostatnim wyścigu ponownie zajął 2 miejsce (GP Australii). W klasyfikacji końcowej był 8 z 16 punktami na koncie. W 1996 roku Panis osiąga swój najlepszy wynik w wyścigu. GP Monaco'96 to w ogóle dziwny wyścig z powodu ciągle zmieniających się warunków pogodowych (przelotne opady deszczu). Na torze dochodzi do ogromnego przesiewu zawodników: z 22 kierowców do mety dotarło 4. Panis w tych warunkach radził sobie znakomicie i na mecie zameldował się na pierwszym miejscu. Jego szczęściu nie było końca. Niestety to było wszystko na co stać było Oliviera w tamtym sezonie. Słaby bolid Ligiera nie pozwolił mu zbliżyć się do tego rezultatu. W efekcie pojawił się jeszcze tylko dwa razy na punktach, kończąc sezon z 13 oczkami, które dały mu 9 miejsce w tabeli mistrzostw. W 1997 roku zespół Ligiera zostaje sprzedany Alanowi Prostowi, tym samym team Ligier zmienia nazwę na Prost. Nowy samochód Prosta okazał się rewelacją, zarówno Francuz jak i jego partner Jarno Trulli uzyskiwali bardzo dobre rezultaty. Olivier zajmuje w 3 miejsce w GP Argentyny oraz 2 miejsce w Hiszpanii, po 6 GP miał 15 punktów na końcie. Niestety ciężki wypadek w GP Kanady w którym złamał obydwie nogi zniweczył szanse na dobre miejsce w końcowej klasyfikacji. Olivier się jednak nie poddał i dzięki szybkiej rehabilitacji wrócił na dwa ostatnie wyścigi. Sezon skończył na 10 miejscu z dorobkiem 16 punktów. Wydaje się, że po wypadku w Kanadzie szczęście odwróciło się od Panisa. Rok 1998 jest bardzo nieudany, nowy bolid Prosta napędzany silnikiem Peugeota jest cieniem auta z poprzedniego sezonu. Po raz pierwszy w karierze Francuz nie zdobył żadnego punktu, notując najlepszy wynik w Australii (9 miejsce). Kolejny rok jest troszkę lepszy, tym razem udaje mu się zdobyć 2 punkty ,za dwa 6 miejsca (GP Brazylii, Niemiec) co daje mu 15 miejsce w MŚ. W 2000 roku Panis dostał propozycję startów dla Williamsa-BMW, jednak odrzucił tę ofertę na rzecz posady kierowcy testowego w McLarenie. Olivier sądził, że po roku owocnych testów dostanie angaż na jednego z dwóch kierowców zespołu. Jednakże pozycje Miki Hakkinena oraz Davida Coultharda okazały się nie do ruszenia. Po roku spędzonych tylko na testach dostał ofertę 2-letniego kontraktu dla zespołu BAR-Honda. W pierwszym sezonie w Barze zdobył 5 punktów (najlepszy wynik - 4 miejsce w GP Brazylii) i zajął 14 miejsce na koniec. W 2002 roku poszło mu gorzej bo zdobył tylko 3 punkty, zresztą samochód BAR był bardzo słaby. Sezon ponownie ukończył na 14 miejscu z najlepszym wynikiem w GP W.Brytanii (5 miejsce). Ostatnie dwa lata startów w F1 spędził w zespole Toyoty. Sezon 2003 to ciągła walka Francuza z awaryjnym autem. Mimo to zdobywa 6 punktów ponownie kończąc rok na 14 miejscu. Rok 2004 to ostatni w karierze sezon Panisa w F1. Nowe auto Toyoty jest już mniej awaryjne, dzięki czemu notuje najlepszy wynik sezonu w GP USA (5 miejsce). Jednak ponownie zajmuje 14 miejsce w MŚ zdobywając w końcowym rozrachunku 6 punktów. Po GP Japonii 2004 Francuz ogłosił zakończenie kariery w F1 i nie pojechał na ostatni wyścig sezonu do Brazylii. W 2005 roku został kierowcą testowym Toyoty, jednak nie będzie startował w piatkowych treningach. Na zakończenie startów w F1 Panis dostał bolid Toyoty TF104 na własność w podziękowaniu za pracę dla zespołu.