Kubica tworzy historię PDF Drukuj Email
Autor: Piotr Magdziarz   
Środa, 02 Sierpień 2006 01:00

Szóstego sierpnia Robert Kubica weźmie udział w wyścigu o Grand Prix Węgier, przechodząc tym samym do historii wyścigów samochodowych jako pierwszy Polak, który uczestniczył w wyścigu Grand Prix. Nie ma chyba na świecie drugiej dyscypliny sportu, która byłaby tak odporna na udział naszych reprezentantów. Jak dotąd w wyścigach Formuły 1 startowali przedstawiciele 35 nacji, wśród nich tak egzotycznych jak: Tajlandia, Malezja, Indie, Maroko czy Rodezja (obecnie Zimbabwe).

Image

Na próżno jednak w wynikach któregoś z rozegranych dotychczas 762 wyścigów Grand Prix Formuły 1 szukać reprezentanta Polski. Kubica nie będzie także pierwszym przedstawicielem Europy wschodniej w Formule 1, zdołali nas ubiec najpierw Czesi, a następnie Węgrzy. Pochodzący z Liberca Tomas Enge pod koniec 2001 roku związał się z zespołem Alaina Prosta zaliczając trzy ostatnie eliminacje sezonu, z kolei urodzony w Budapeszcie Zsolt Baumgartner w latach 2003-2004 wystartował w 20 wyścigach, jeżdżąc dla zespołów Jordana i Minardi. Rosjanie posunęli się o krok dalej, zamiast kierowcy wprowadzili do Formuły 1 własny zespół. W nadchodzącym sezonie ekipa Midland F1 będzie uczestniczyła w Mistrzostwach Świata Formuły 1 z rosyjską licencją przyznaną przez Rosyjską Federację Samochodową. Mimo, iż Kubica nie jest pierwszym kierowcą Formuły 1 z tej części Europy na liście jego dotychczasowych dokonań nie brakuje historycznych wyników. W 1998 roku w wieku zaledwie trzynastu lat wygrał uznawane za najlepsze na świecie Międzynarodowe Kartingowe Mistrzostwa Włoch, zostając tym samym pierwszym nie-Włochem, który zdobył mistrzostwo, w 2003 na ulicach Norymbergi zwyciężył w pierwszym wyścigu Formuły 3, w którym startował, wcześniej zdołał tego dokonać tylko Ayrton Senna, w 2005 zwyciężył w World Series by Renault stając się pierwszym kierowca z Europy Wschodniej, który wygrał międzynarodową serię wyścigową open-wheel. W grudniu minionego roku Robert jako pierwszy w historii Polak znalazł się na liście pięćdziesięciu najlepszych kierowców świata publikowanej rokrocznie przez tygodnik Autosport. Dziennikarze brytyjskiego pisma uznali Polaka 27 kierowcą świata w 2005 roku. Młody Krakowianin wyprzedził min. takie sławy jak: Felipe Massa (32), Jeff Gordon (34), Mika Hakkinen (39), Rubens Barichello (40), Colin McRae (43) czy wreszcie Nigel Mansel (50). Pierwszego grudnia 2005 podczas swojego pierwszego testu bolidu Formuły 1, będącego nagroda za wygranie World Series by Renault Kubica zadziwił wszystkich. Na Circuit de Catalunya Roberta jeżdżąc Renault R25 ze „zdławionym” silnikiem V10 uzyskał 6 czas dnia deklasując przy okazji dysponującego identycznym sprzętem etatowego testera francuskiego teamu Francka Montagny.

Image

Kolejnym historycznym momentem w karierze młodego Polaka była prezentacja BMW Sauber F1 Team, nowego zespołu Kubicy. Siedemnastego stycznia bieżącego roku w Walencji w obecności 600 gości Robert w towarzystwie Nicka Heidfelda i Jacquesa Villeneuva pozował przy nowym bolidzie, rzecz jasna był to także pierwsza w historii prezentacja zespołu Formuły 1 z udziałem Polaka w charakterze kierowcy.

Robert Kubica nie jest jednak pierwszym Polakiem, który prowadził bolid Formuły 1. W drugiej połowie lat 70-tych władze Formuły 1 chciały zorganizować wyścig w którymś z krajów bloku wschodniego, pod uwagę brano kilka lokalizacji w tym także Polskę, gdzie istniał już odpowiadający ówczesnym standardom tor wyścigowy w Poznaniu. Aby dać Polakom pojęcie, czym jest Formuła 1 do Poznania przywieziono na jazdy testowe Wolfa WR1.

Image

Samochód, którym Jody Scheckter w 1977 roku wygrał Grand Prix Kanady, Monaco i Argentyny. Kierowcą był zaprzyjaźniony z właścicielem zespołu, Kanadyjczykiem Walterem Wolfem Andrzej Jaroszewicz. Syn Piotra Jaroszewicza, w latach 1970-80 premiera PRL, wówczas kierowca rajdowy, startując Lancia Stratos dwukrotnie był trzeci w Mistrzostwach Europy. „Czerwony Książe” jak nazywano młodego Jaroszewicza wykonał bolidem kilkanaście okrążeń poznańskiego obiektu i był to pierwszy w historii przypadek by Polak prowadził bolid Formuły 1.

Image

Drugi maił miejsce pod koniec 1995 roku na włoskim torze Magione. Niespełna dziewiętnastoletni wówczas Jarosław Wierczuk odbył, krótki test z ekipą Forti Corse. Miał być to początek wspaniałej kariery studenta Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie. Jak się późnej okazało Wierczuk nigdy więcej nie prowadził bolidu Formuły 1, zamiast tego spędził kilka sezonów ścigając się z raczej mizernym skutkiem w niemieckiej Formule 3, włoskiej Formule 3000 i japońskiej Formule Nippon.

Image

Ze słabiutkim zespołem kierowanym przez Guido Fortiego wiąże się kolejny polski akcent, otóż w drugiej połowie 1996 roku (poczynając od GP Kanady) Luca Boadoer i Andrea Montermini wozili na tylnych płatach dociskowych bolidów Forti FG03-96 napisy Sokół Helicopters. Nowy sponsor zespołu, firma Belco Avia mocno powiązana z zakładami PZL w Świdniku postanowiła promować wyrób polskiego przemysłu lotniczego – wielozadaniowy śmigłowiec W-3 Sokół.

Image

Robert Kubica mimo, iż nie jest pierwszym Polakiem, który miał kontakt z bolidem Formuły 1 bez wątpienia jest pierwszym, który zaistniał w najbardziej prestiżowej serii wyścigowej Świata. W przeciwieństwie do dokonań Baumgartnera i Enge, które sprowadzały się do sporadycznych występów w słabych zespołach, Robert jest częścią dużego teamu zapewniającego korzystne warunki do rozwoju. Jeśli Polak dobrze wywiąże się z powierzonych mu zadań, jako tester zespołu ma duże szanse by zostać naturalnym następcą Jacquesa Villeneuve'a, któremu po sezonie kończy się kontrakt. Wiele wskazuje więc na to, że Kubica za kilka lat może osiągnąć poziom Raikkonena czy nawet Alonso.

Ciekawostki:

  • BMW Sauber F1.06, którym Robert będzie jeździł w nadchodzącym sezonie rozwija moc ok. 730KM, nie jest to najmocniejszy pojazd używany w sporcie przez polskiego kierowcę. Na początku 2004 roku Maciej Stańco mając za zmienników Cora Eusera i Donnyego Crevelsa wystartował w czterogodzinnym wyścigu na niemieckim torze Oschersleben. Kierowcy prowadzili Marcosa Mantara LM600, którego 6-litrowy silnik Chevroleta rozwijał moc 830KM!
  • Załoga Łukasz Witas/Michał Kuśnież wystartowała w tegorocznym II Rajdzie Magurskim Mitsubishi Carismą GT, którego właścicielem jest Roberta Kubica.
  • Robert Kubica na początku stycznia zdobył tytuł Mistrza Polski w grze Colin McRae Rally 2005, do wirtualnego ścigania Robert używa kierownicy Logitech GT.
Zmieniony: Niedziela, 27 Luty 2011 16:01