Dołączył(a): 10 maja 2010, o 16:51 Posty: 2533 Lokalizacja: Elbląg, Starogard Gdański
Stosunek siły hamowania przedniej osi do tylnej.
50/50 równo 60/40 większa siła hamowania na przedniej osi. 40/60 większa siła hamowania na tylnej osi.
Kierowca zmienia balans pokrętłem na kierownicy. Jest to przydatne gdy paliwa jest coraz mniej, przez co zmienia się środek ciężkości. Zmiana ustawień balansu hamulców zapobiega blokowaniu się kół na dohamowaniach. Przykładowo mamy balans 50/50. Zaczynają nam się blokować przednie koła. Zmieniamy balans na 45/55 przez co tył hamuje mocniej, a przednia oś już się nie blokuje.
Jeszcze ... Jak jest ustawiana siła hamowania? Więc balans nie ma nic wspólnego z charakterystyką toru czy zakrętów? Chodzi tylko i wyłącznie o przesunięcie środka ciężkości?
Ok, wiem, że z mojej wiadomości mogło wynikać, że przesuwać bym chciał, ale nie miałem takiego zamiaru ...
Więc, pokrótce podsumowując, moje wyobrażenie jest takie, że przed wyścigiem ustawia się jakiś określony balans a kierowca go koryguje nieznacznie względem zużytego paliwa.
Tylko teraz - co wpływa na to ustawienie początkowe? 1) charakterystyka toru (np. jakość hamowania przy jednoczesnym skręcaniu jest zależna od nadsterowności/podsterowności a więc i od balansu, to samo z hamowaniem pod górę i z góry - tutaj przy stałym rozkładzie masy bolidu zmienia się środek ciężkości (tak myślę )) 2) duże znaczenie musi mieć zużycie opon ... pewnie hamulce ani nawet sam balans nie są ustawiane "na maksa" ze względu właśnie na opony ...
1) charakterystyka toru (np. jakość hamowania przy jednoczesnym skręcaniu jest zależna od nadsterowności/podsterowności a więc i od balansu, to samo z hamowaniem pod górę i z góry - tutaj przy stałym rozkładzie masy bolidu zmienia się środek ciężkości (tak myślę ))
Środek ciężkości to środek ciężkości - jest taki sam, nie zmienia się nagle przy hamowaniu. Nie myl rozkładu masy przód/tył z rozdziałem siły hamowania przód/tył.
Chyba nie tyle charakterystyka całego toru co nawet poszczególnych jego zakrętów, balans można pod każdy zmieniać.
Jak fizycznie? No pokręcasz pokrętełkiem na kierownicy a resztę robi maszyneria
Więc kierowcy zmieniają balans kilka razy na okrążenie? To kręcenie pokrętłem wpływa na co konkretnie? Co robi z klockami/tarczą?
feels3 napisał(a):
Środek ciężkości to środek ciężkości - jest taki sam, nie zmienia się nagle przy hamowaniu. Nie myl rozkładu masy przód/tył z rozdziałem siły hamowania przód/tył.
Wg mnie, choć może się mylę, dla takiej bryły prawie sztywnej jaką jest bolid, ustawianie pod różnymi kątami w jednorodnym polu grawitacyjnym (mam na myśli np. jazdę, a raczej hamowanie, pod górę w stosunku do hamowania na prostej drodze) zmienia położenie jej środka ciężkości (bo o środek ciężkości tu chodzi, a nie o środek masy ...) .
Tak, środek masy to punkt geometryczny, a środek ciężkości to wektor, którego jedna ze składowych to wartość przyspieszenia/opóźnienia. Więc jak zmienia się opóźnienie, zmienia się wektor środka ciężkości.
"Dla ciała znajdującego się w jednorodnym polu grawitacyjnym środek ciężkości pokrywa się ze środkiem masy"
Przepraszam, że tak drążę ten temat, ale wydaje mi się, że hamując pod górę korzystniej jest mieć balans bardziej do tyłu niż przy takim samym hamowaniu na poziomej drodze ... To tylko złudzenie?
Hmm...jest niedziela, jutro mnie czeka dużo myślenia w pracy, z głowy nie powiem, bo nie pamiętam na 100%, książki nie chce mi się otwierać, wikipedii nie ufam, może ktoś inny wyjaśni różnice środka ciężkości i masy, bo nie chce Ci siać zamętu i palnąć babola
Dołączył(a): 9 mar 2002, o 01:00 Posty: 5376 Lokalizacja: już nie Kaszëbë
zzz napisał(a):
To kręcenie pokrętłem wpływa na co konkretnie? Co robi z klockami/tarczą?
Na wysokim poziomie abstrakcji radzisz sobie całkiem dobrze, a jak dochodzimy do zastosowania przemysłowego, to jak docent. Nic nie robi z klockami i z tarczą, robi z zaworkiem, który daje jakieś ciśnienie płynu na te końcówki, raz większe, raz mniejsze.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników