F1ultra Forum: Formuła 1, GP2 i inne serie na www.f1ultra.pl

Forum fanów Formuły 1 i czytelników F1ultra
Teraz jest 17 sty 2018, o 04:06

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Balans hamulców.
PostNapisane: 6 lis 2010, o 23:41 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 6 lis 2010, o 22:47
Posty: 108
Hej

Balans, czyli właściwie stosunek czego do czego? Jak go się konkretnie ustawia?

Jak ustawienia balansu wpływają na hamowanie? Pokonywaniu jakich dróg hamowania, lub wejściom w jakie zakręty sprzyja taki a nie inny balans?

Pzdr

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 00:08 
Offline
.
Dołączył(a): 10 maja 2010, o 16:51
Posty: 2533
Lokalizacja: Elbląg, Starogard Gdański
Stosunek siły hamowania przedniej osi do tylnej.

50/50 równo
60/40 większa siła hamowania na przedniej osi.
40/60 większa siła hamowania na tylnej osi.

Kierowca zmienia balans pokrętłem na kierownicy. Jest to przydatne gdy paliwa jest coraz mniej, przez co zmienia się środek ciężkości. Zmiana ustawień balansu hamulców zapobiega blokowaniu się kół na dohamowaniach.
Przykładowo mamy balans 50/50. Zaczynają nam się blokować przednie koła. Zmieniamy balans na 45/55 przez co tył hamuje mocniej, a przednia oś już się nie blokuje.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 00:24 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 6 lis 2010, o 22:47
Posty: 108
Dzięki.

Jeszcze ...
Jak jest ustawiana siła hamowania?
Więc balans nie ma nic wspólnego z charakterystyką toru czy zakrętów? Chodzi tylko i wyłącznie o przesunięcie środka ciężkości?

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 00:34 
Offline
.
Dołączył(a): 10 maja 2010, o 16:51
Posty: 2533
Lokalizacja: Elbląg, Starogard Gdański
Środka ciężkości nie przesuniesz. Trzeba do niego się dostosować :)

Ustawiając balans bardziej na tył bolid przy dohamowaniach ma tendencje do nadsterowności, a na przód do podsterowności.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 00:55 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 6 lis 2010, o 22:47
Posty: 108
Ok, wiem, że z mojej wiadomości mogło wynikać, że przesuwać bym chciał, ale nie miałem takiego zamiaru ... :D

Więc, pokrótce podsumowując, moje wyobrażenie jest takie, że przed wyścigiem ustawia się jakiś określony balans a kierowca go koryguje nieznacznie względem zużytego paliwa.

Tylko teraz - co wpływa na to ustawienie początkowe?
1) charakterystyka toru (np. jakość hamowania przy jednoczesnym skręcaniu jest zależna od nadsterowności/podsterowności a więc i od balansu, to samo z hamowaniem pod górę i z góry - tutaj przy stałym rozkładzie masy bolidu zmienia się środek ciężkości (tak myślę :P ))
2) duże znaczenie musi mieć zużycie opon ... pewnie hamulce ani nawet sam balans nie są ustawiane "na maksa" ze względu właśnie na opony ...

Coś jeszcze?

Jak fizycznie wygląda ustawienie siły hamowania?

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 12:05 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13233
Lokalizacja: Siedlce
Chyba nie tyle charakterystyka całego toru co nawet poszczególnych jego zakrętów, balans można pod każdy zmieniać.

Jak fizycznie? No pokręcasz pokrętełkiem na kierownicy a resztę robi maszyneria ;) :D

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 12:12 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 1 mar 2010, o 18:58
Posty: 1851
zzz napisał(a):
1) charakterystyka toru (np. jakość hamowania przy jednoczesnym skręcaniu jest zależna od nadsterowności/podsterowności a więc i od balansu, to samo z hamowaniem pod górę i z góry - tutaj przy stałym rozkładzie masy bolidu zmienia się środek ciężkości (tak myślę :P ))


Środek ciężkości to środek ciężkości - jest taki sam, nie zmienia się nagle przy hamowaniu. Nie myl rozkładu masy przód/tył z rozdziałem siły hamowania przód/tył.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 13:28 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 6 lis 2010, o 22:47
Posty: 108
Sansei napisał(a):
Chyba nie tyle charakterystyka całego toru co nawet poszczególnych jego zakrętów, balans można pod każdy zmieniać.

Jak fizycznie? No pokręcasz pokrętełkiem na kierownicy a resztę robi maszyneria ;) :D


Więc kierowcy zmieniają balans kilka razy na okrążenie?
To kręcenie pokrętłem wpływa na co konkretnie? Co robi z klockami/tarczą? :roll:

feels3 napisał(a):
Środek ciężkości to środek ciężkości - jest taki sam, nie zmienia się nagle przy hamowaniu. Nie myl rozkładu masy przód/tył z rozdziałem siły hamowania przód/tył.


Wg mnie, choć może się mylę, dla takiej bryły prawie sztywnej jaką jest bolid, ustawianie pod różnymi kątami w jednorodnym polu grawitacyjnym (mam na myśli np. jazdę, a raczej hamowanie, pod górę w stosunku do hamowania na prostej drodze) zmienia położenie jej środka ciężkości (bo o środek ciężkości tu chodzi, a nie o środek masy ...) .

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 14:04 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 1 mar 2010, o 18:58
Posty: 1851
Oj szkolny błąd, nie doczytałem.

Tak, środek masy to punkt geometryczny, a środek ciężkości to wektor, którego jedna ze składowych to wartość przyspieszenia/opóźnienia. Więc jak zmienia się opóźnienie, zmienia się wektor środka ciężkości.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 14:43 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 6 lis 2010, o 22:47
Posty: 108
Miałeś na myśli wektor położenia? :wink:

"Dla ciała znajdującego się w jednorodnym polu grawitacyjnym środek ciężkości pokrywa się ze środkiem masy"

Przepraszam, że tak drążę ten temat, ale wydaje mi się, że hamując pod górę korzystniej jest mieć balans bardziej do tyłu niż przy takim samym hamowaniu na poziomej drodze ... To tylko złudzenie?

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 14:48 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 1 mar 2010, o 18:58
Posty: 1851
Hmm...jest niedziela, jutro mnie czeka dużo myślenia w pracy, z głowy nie powiem, bo nie pamiętam na 100%, książki nie chce mi się otwierać, wikipedii nie ufam, może ktoś inny wyjaśni różnice środka ciężkości i masy, bo nie chce Ci siać zamętu i palnąć babola :)

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 7 lis 2010, o 20:45 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 9 mar 2002, o 01:00
Posty: 5376
Lokalizacja: już nie Kaszëbë
zzz napisał(a):
To kręcenie pokrętłem wpływa na co konkretnie? Co robi z klockami/tarczą? :roll:

Na wysokim poziomie abstrakcji radzisz sobie całkiem dobrze, a jak dochodzimy do zastosowania przemysłowego, to jak docent. :P Nic nie robi z klockami i z tarczą, robi z zaworkiem, który daje jakieś ciśnienie płynu na te końcówki, raz większe, raz mniejsze.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Balans hamulców.
PostNapisane: 8 lis 2010, o 19:22 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 6 lis 2010, o 22:47
Posty: 108
Dzięki.

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

F1 ultra - Formuła1 Forum Powered by phpBB © phpBB Group