F1ultra Forum: Formuła 1, GP2 i inne serie na www.f1ultra.pl

Forum fanów Formuły 1 i czytelników F1ultra
Teraz jest 17 sty 2018, o 00:12

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 25 paź 2009, o 10:36 
Offline
.
Dołączył(a): 25 paź 2009, o 09:47
Posty: 5
Witam!
Zaobserwowałem, że na tym forum wiele osób pyta o możliwości techniczne bolidów, osiągi a także zgłaszają się osoby, które same chciałyby zbudować własny bolid. Nie ważne jaki. Czy jeżdżący w skali 1:1, czy replikę stojącą na biurku, czy model ferrari z 2007 roku w garażu. Ja także należę do tego grona osób, aczkolwiek już chyba zrozumiałem o co chodzi. Tak więc chciałbym podzielić się z wami wiedzą o tworzeniu modelu bolidu.

Na początku musimy ustalić co będziemy robić, czy własny model czy jakąś replikę. Po co? Moją metodą jest modelowanie bolidu w programach 3d (autoCAD, Solidworks, Inventor albo jeżeli ktoś lubi to 3ds MAX). Oczywiście można bawić się w ręczne modelowanie bolidu z wosku a następnie sporządzenie odlewu. Ja polecam pierwszą metodę.
Tak więc musimy zacząć od zrobienia wirtualnego modelu. Jeżeli chcemy zrobić własny bolid to na początku proponuję naszkicować na kartce 5 rzutów (z góry, z boku, w przodu, z tyłu, z dołu). Można posłużyć się jakimiś obrazkami i kalką jeżeli ktoś nie ma uzdolnień plastycznych (ja np. nie mam i na początku bardzo trudno się rysowało, jak się przysiądzie na dłużej to wciąga i czasem może coś z tego wyjść). Jeżeli chcemy robić kopię, to albo szukamy zdjęć z tych profili albo szukamy na http://www.the-blueprints.com/blueprints/cars/ (tak jak ktoś chciał zrobić bolid z lat 70' tych). No to mamy wszystkie rzuty, co teraz?
Musimy spróbować zrobić model 3D. Osobiście nie miałem do czynienia z programami CAD, ale w niedalekiej przyszłości muszę spróbować. Znam natomiast 3DS MAX i właśnie tam można rozpocząć modelowanie bolidu. Musimy zrobić 5 (albo jak jtoś chce to 4) ścian i zeskanować nasze obrazki (albo gotowe szkice): http://www.the-blueprints.com/tutorials/3dmax/
Mamy więc wszystkie ściany, zaczynamy modelowanie. Jak to zrobić? Za długo by opisywać. Polecam tutoriale w necie oraz filmy na YouTubie (3ds max modelling). To nie powinna być trudna rzecz. Amator powinien sobie poradzić, a jeżeli mamy dość kasy to można komuś zlecić tą robotę.
Mamy więc model 3d! Teraz pora na kolor. Musimy rozłożyć siatkę (gdzieś jest taka opcja) i w Photoshopie albo w innym programie graficznym kolorujemy i nakładamy skórkę naszego bolidu. Nie musi być zaawansowana (czasem można znaleźć gotowce w necie). Jeżeli robimy replikę w 1:1 to ten punkt można pominąć. Nakładamy na bolid i mamy już prawdziwy samochód. Teraz, jeżeli chcemy sprawdzić osiągi aerodynamiczne i inne dane, polecam programy CFD, które pokażą ciśnienie i opór na każdej części samochodu.
Dobra, co dalej?
Jeżeli chcemy zrobić mały modelik to wystarczy drukarka 3D. Oczywiście nie mówię, żeby od razu kupować. Można znaleźć firmy które zajmują się drukowaniem. Zlecasz im wydruk, a oni przysyłają ci już gotowy (i pomalowany) model. Tylko oczywiście odpłatnie :) Inną metodą są obrabiarki cyfrowe CNC. To już wyższa szkoła jazdy- raczej niezbędne do zrobienia rzeczywistego samochodu. Obrabiarki cyfrowe są zazwyczaj duże i cholernie drobie, tak więc polecam pójść na jakąś politechnikę (albo do jakiegoś zakładu) i poprosić o wykonanie części. Zarówno w pierwszym jak i w drugim przykładzie musimy przekonwertować naszą pracę na rozszerzenie .cad. Można od razu konstruować bolid 3d w programach CADowych (computer auto design), ale nie wiem jeszcze z czym to się je i czy można modelować tak jak w 3ds'ie.
Jeżeli chcieliśmy mieć małą atrapę- drukarki 3d, jeżeli coś większego- obrabiarka. Teraz jaki materiał? Można zrobić bolid z drewna i potem pomalować, albo z jakiś cięższych i droższych materiałów. Dla tych, co chcą zrobić prawdziwy jeżdżący bolid i kasa nie jest dużą przeszkodą, polecam włókno szklane, a dla zapaleńców- węglowe. Jeżeli robiliśmy tylko model, to obrabiarka wykona nam cały samochód, my tylko pomalujemy. Teraz przechodzimy do prawdziwego, jeżdżącego bolidu.
Na początku potrzebujemy wykonać kadłub i podłogę bolidu. Podłoga musi być bardzo wytrzymała (więc raczej włókno węglowe, ewentualnie stal), więc spawamy ze sobą rury (jeżeli chcemy mieć taką kratownicę za podłogę), albo w obrabiarce zlecamy tylko zrobienie podłogi. Można też spróbować zrobić matrycę podłogi (tylko formę) i ręcznie, z włókna węglowego, ją wymodelować. Następnie czas na kadłub (podłużny nos- bez przedniego skrzydła, trzon- gdzie siedzi kierowca, część tylna). Powinno to wyglądać jak taki bolid, po wypadku w jakimś symulatorze. Kadłub też z kompozytów. W tym momencie warto zająć się częściami mechaniki. Ja proponuję użyć silnika od motoru (yamaha r1- stary model- niecałe 200kM, więc wystarczy), skrzynia biegów taka jak w motorze. Jeżeli chcemy rozwiązać wszystko elektronicznie, to jestem zielony :) Zamieszczamy wszystkie elementy w bolidzie, i nakładamy kadłub. Warto umieścić w podłodze zaczepy, by mocna trzymała kadłub (co jakieś 5 cm, bo przy dużych prędkościach będzie nieciekawie). No i zespawać.
Teraz czas na zawieszenie. Nie będę opisywał, bo jestem też niezorientowany w tym temacie, ale można użyć z jakiegoś samochodu pół-wyścigowego. Jeszcze tylko części aerodynamiczne (te wszystkie owiewki, skrzydła..) w obrabiarce i przyłączamy do całości. Polecam spawanie albo żywicę epoksydową. Teraz o ile wszystko poszło dobrze, zakładamy koła i odpalamy. (jeszcze dodam, że trzeba zmienić przeniesienie napędu z 1 na 2 koła). Taki bolid może spokojnie jeździć po torze. Po ulicy trzeba zrobić homologację i go nieźle przystosować (ale o tym pomyślmy wcześniej). Kupujemy wyposażenie kierowcy i ruszamy. Powinien mieć masę od 500 do 600 kg, tak więc można się zmieścić w kategorii b1 na prawo jazy (jak ktoś ma 16 lat).

Dodam tylko, że to są moje własne przemyślenia i plany (a chodzę do 3 klasy gimnazjum) więc jeszcze nie sprawdzałem. Z książek o aerodynamice polecam ,,The science of F1 car design".
Jeszcze przydatny link do projektowania bolidu:
http://www.f1technical.net/forum/viewto ... f=6&t=6770

I to tyle. Życzę powodzenia, komentarz mile widziane.

PS: zapraszam na eRepublik, najlepszą strategiczną grę czasu rzeczywistego on-line. Link w moim podpisie

_________________
Obrazek

eRepublik- najlepszy symulator świata rzeczywistego on-line! Zarejestruj się i walcz dla Polski!

http://erepublik.com/en/referrer/Godsire

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 25 paź 2009, o 15:08 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13233
Lokalizacja: Siedlce
Przeniesione do odpowiedniego działu ;)

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 27 paź 2009, o 18:06 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30 kwi 2005, o 14:42
Posty: 745
Lokalizacja: London, Ontario
No proszę... To w Gimnazjum można się nauczyć modelować w Inventorze albo SolidWorks? Może teraz mają takie programy w pracowni komputerowej :>

Co do technik przez Ciebie wymienionych, nie wiem, czy się orientowałeś odnośnie cen, ale taka zabawa zdecydowanie do tanich nie należy. To samo programy CAD. Poza tym AUTOCad 3D... Litości... To jak dłubać szydełkiem 5 metrowy pomnik z betonu - tylko dla zapaleńców ;). Zlecania komuś nie polecam - przynajmniej 50 zł/godzinę, a będzie to jak nic około 40-60 godzin roboty (poprawne zamodelowanie głupiego sideplate'a przedniego skrzydła to będzie kilka godzin!) Przemysłowe techniki produkcyjne to kupa forsy - nawet jak dla tatusia-dyrektora.

Jeśli masz czym się pochwalić, zachęcam. Może jesteś jednym z tych zdolnych dzieciaków, albo jednym z tych, co gada więcej niż robi i nie wie, o czym mówi...

Zabawa z programami 3D CAD - zwłaszcza Inventor, SolidWorks, Catia - jeśli interesuje Cię technika i zamierzasz iść na jakąś Polibudę, wyjdzie Ci zdecydowanie na dobre. Ale zacznij od czegoś prostszego - Inventor ma dosyć ciekawy samouczek - bodajrze z gokartem ;).

Jeśli faktycznie chcesz budować TANIO jeżdżący model 1:1, to kup ramę na chodzie od jakiegoś producenta kit-carów, dołóż swoją ramę - szkielet tego, co tam chcesz mieć, opsikaj grubo pianką i do dzieła :)

http://www.joemonster.org/art/9281/Odpi ... obie_auto_
http://gadzone.infomiks.pl/2008/05/31/s ... retanowej/

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 27 paź 2009, o 21:27 
Offline
.
Dołączył(a): 25 paź 2009, o 09:47
Posty: 5
Nie, w szkole akurat nie mamy takich programów :)
Chciałem tylko podać możliwości robienia bolidu, można zlecić robotę komuś i trochę zapłacić ale można się samemu pobawić (ale warto dodać, że będzie to wymagało ogromnej pracy).
Sam właśnie w szkole na koniec edukacji muszę zrobić tzw. Personal Project, który ma właśnie przedstawiać przypływ moich umiejętności i pasję i tego czego się w szkole nauczyłem. Pisałem do teamów, czy istnieje szansa pomocy i udostępnienia materiałów. Odpisała mi m.in. toyota (i podała fajne strony z informacjami), McLaren (samoluby nie chciały pomóc). No i właśnie chciałbym zrobić taki projekt bolidu f1 (raczej w stylu z 2008) żeby był jak najbardziej dokładny pod względem aerodynamiki. Raczej nie będę stawiał na wygląd, aczkolwiek to on spowodował, że nie wybieram modeli z 09 roku (bo są okropne). Pisałem wcześniej na wielu forach i pytałem się ludzi. Wszyscy mówili, że to bez sensu i żebym ,,zaczął zbierać butelki, żeby mieć kasę na kupienie takiego bolidu- gotowca". Ja powoli zbierałem informacje i amatorsko rysowałem sobie projekt bolidu, na kartce. Mimo braku talentu plastycznego jak i wyobraźni, po kilku kopiach obecnych bolidów i starszych doszedłem do wprawy i już mam za sobą kilka szkiców. Całą pracę nad projektem mogę zacząć dopiero od końca semestru i mam czas do maja przyszłego roku, tak więc nie spieszy mi się. Amatorsko sprawdzałem trialowe wersje programów i nadal nie wiem którego ostatecznie użyję. Chciałbym, żeby później móc wykorzystać to do prawdziwego modelowania, ale musi to też zrobić niezły efekt wizualny dla takiego laika formuły 1 który będzie sprawdzał moją pracę. Tak więc muszę to jeszcze ustalić, a ponadto na samych trialowych wersjach za daleko nie pociągnę (od razu mówię, że pełnej wersji autocada nie kupię!). Akurat jestem typem osoby, która jak ma jakieś zadanie to utnie kilka nocek i zrobi to dobrze i solidnie.
Jak skończę ten projekt, to może w liceum dla przyjemności go zrobię w 1:1 ale nie wiem czy będę miał na tyle sił i czy warto marnować czas przed maturą. W przyszłości jak skończę szkołę, chciałbym wyjechać za granicę i studiować właśnie projektowanie (samochody/samoloty) i projektować bolidy f1. Jak zrobię juz coś to pokaże moje wyniki pracy :)
Pozdrawiam!

_________________
Obrazek

eRepublik- najlepszy symulator świata rzeczywistego on-line! Zarejestruj się i walcz dla Polski!

http://erepublik.com/en/referrer/Godsire

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 28 paź 2009, o 13:22 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30 kwi 2005, o 14:42
Posty: 745
Lokalizacja: London, Ontario
Jeśli idzie ci jakoś w 3DS Max, to tego się na razie trzymaj. Poszukaj sobie jakiś prostszych modeli niż 2008, bo się zajedziesz, zwłaszcza, jak chcesz modelować wszystkie szczegóły. Starsze, z początku lat '90 będą na pewno prostsze niż 2008...

Ten Personal Project ma być wykonany fizycznie, czy tylko jako prezentacja multimedialna? Jeśli chcesz to fizycznie "wydrukować" w 3D, to już się orientuj w cenach i zacznij namawiać rodziców na kredyt... Na prawdę, pokombinuj z pianką poliuretanową i szkieletem - za materiały nie zapłacisz nawet kilku procent z tego, co wydałbyś na Rapid Prototyping (tak to się nazywa).

Żeby zdobyć wiedzę z zakresu aerodynamiki nie musisz wcale wyjeżdżać. Poszukaj sobie Politechnik w Polsce z wydziałem lotniczym (chyba Częstochowska taki ma). Studia i tak dadzą Ci tylko kierunek, a wiedzę specjalistyczną i umiejętności musisz sam zdobyć.

4 miesiące to wcale nie jest dużo czasu na taki projekt...

Tak czy siak, powodzenia.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 28 paź 2009, o 15:52 
Offline
.
Dołączył(a): 25 paź 2009, o 09:47
Posty: 5
Mam czas od stycznia tego roku (wtedy zaczynam oficjalnie robić projekt) do marca-kwietnia roku 2010 tak więc spoko czasu. To jest taki projekt, że możesz roić praktycznie co chcesz. Możesz zrobić (tu wymienię pomysły z poprzednich lat): skomponować utwory, zrobić pełnometrażowy film w simsach, warsztaty o wolnej Białorusi, wypukły globus, makietę bitwy pod Stalingradem, pokaz mody z własnoręcznymi ciuchami itp. Ja muszę to zrobić (do projektu) tylko twór (czyli model 3d) i obszerny opis po angielsku (skąd wpadłem na ten pomysł, co robiłem, gdzie szukałem, co robiłem w każdej sekundzie pracy, a więc to będzie największa męczarnia)
Modelu nie muszę koniecznie drukować w 3D, może pozostać w formie komputerowej, ale jak już to zrobię i mi to jakoś wyjdzie to chciałbym sobie (albo dla mojego mentora) wydrukować go 3D (w malutkiej skali, góra kilkanaście centymetrów długości).
Co do studiów, to wychodzę z założenia, że jeżeli chcę się dostać do formuły 1, to muszę ukończyć znaną, dobrą uczelnię i liczyć być może na jakąś ofertę stażu podczas studiów. Jak się nie uda, to będę musiał powoli ciułać się po niższych seriach i może w końcu tam trafię. Ale to jeszcze długa droga.
A właśnie. Do formuły 1 trzeba by ukończyć studia projektowania samochodów czy samolotów? I co sądzicie o takich studiach?

_________________
Obrazek

eRepublik- najlepszy symulator świata rzeczywistego on-line! Zarejestruj się i walcz dla Polski!

http://erepublik.com/en/referrer/Godsire

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 28 paź 2009, o 16:30 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30 kwi 2005, o 14:42
Posty: 745
Lokalizacja: London, Ontario
Chyba zależy, co chcesz robić. Możesz projektować elmenty związane (1) lub nie (2) z aerodynamiką, lub być takim inżynierem, co ustawia samochód (3). Patrząc zatem na potencjalne studia i staże:

(1) Studia techniczne - lotnicze, staż przy projektowaniu samolotów lub łodzi - wykorzystanie CFD
(2) Studia techniczne mechaniczne, staż przy projektowaniu jakichkolwiek pojazdów mechanicznych
(3) Właściwie nawet studia niekonieczne - dużo praktyki w wyścigach

Też chciałem być częścią zespołu F1, ale rzeczywistość zrewidowała moje marzenia. Problem jest taki, że poświęcasz temu bardzo dużo, a ja... wolałem nie poświęcać ;).

Jeszcze raz Ci powtarzam - 3-4 miesiące to MAŁO na taki projekt!

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 28 paź 2009, o 16:41 
Offline
.
Dołączył(a): 25 paź 2009, o 09:47
Posty: 5
a ja powtarzam, że projekt będę mógł robić przez miesięcy 15! od 01.01.10 do 01.03.11 (sry ale wcześniej źle policzyłem miesiące :)
mi bardziej chodzi o robotę ala Adrian Newey czyli twórca bolidu, ale to chyba na koniec. Na początku raczej aerodynamika i tworzenie nowych, lepszych części do bolidu

_________________
Obrazek

eRepublik- najlepszy symulator świata rzeczywistego on-line! Zarejestruj się i walcz dla Polski!

http://erepublik.com/en/referrer/Godsire

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 19 gru 2009, o 04:53 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 10 lip 2007, o 11:11
Posty: 1290
Lokalizacja: Bydgoszcz
Oj coś ściemniasz koleżko...

Cytuj:
Mam czas od stycznia tego roku (wtedy zaczynam oficjalnie robić projekt) do marca-kwietnia roku 2010


Proponuję najpierw zapoznać się z "urządzeniem" zwanym KALENDARZEM...

_________________
Psychofanom (nie tylko Vettela) mówmy stanowczo NIE!!

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Poradnik dotyczący projektowania modeli Formuły 1!
PostNapisane: 20 gru 2009, o 10:54 
Offline
.
Dołączył(a): 25 paź 2009, o 09:47
Posty: 5
no sorry, pomyliłem się. Ale tak to już pewne. Zaczynam w styczniu 2010 roku (czyli za miesiąc) a oddać mam koło marzec/kwiecień 2011. Tak jeszcze pomyślałem, czy nie zrobić bolidu na 2011 rok. Będę robił bolid od podstaw, gotowy i udoskonalony do czasu prezentacji innych zespołów. Później będę mógł porównać oficjalne bolidy z moim i ciekawe co wyjdzie. Tylko mam pytanie odnośnie regulaminu, czy i kiedy będzie dostępny regulamin FIA na rok 2011? I czy muszę w takim razie zacząć na bazie '10 i potem małe zmiany by zmieścić się w regulacjach na '11?

_________________
Obrazek

eRepublik- najlepszy symulator świata rzeczywistego on-line! Zarejestruj się i walcz dla Polski!

http://erepublik.com/en/referrer/Godsire

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

F1 ultra - Formuła1 Forum Powered by phpBB © phpBB Group