F1ultra Forum: Formuła 1, GP2 i inne serie na www.f1ultra.pl

Forum fanów Formuły 1 i czytelników F1ultra
Teraz jest 25 wrz 2018, o 20:54

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: F1 a inne serie
PostNapisane: 26 sty 2012, o 01:49 
Offline
.
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 22:16
Posty: 48
Tak się zastanawiam, jak w historii F1 wypadało w porównaniu do innych serii.

To co znalazłem w google



F1 Ontario 1971 1:41:257
F5000 1:43:211 (siódme miejsce na starcie)

f1 Brands RoC 1973 1:21.9
F5000 1:23.9 (8 pole)


USAC Silverstone 1978 1:16.25
F1 1977 1'18.49
F1 1979 1'11.88

F1 Watkins 1979 1:33.291
CART Watkins 1981 1:43.4

F1 Montreal 2002 1'12.836
Champ Car 1'18.959.

Są jeszcze jakieś inne bezpośrednie porównania?
Jak F1 wypadało w porównaniu z Can am i prototypami z Le mans?

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 26 sty 2012, o 02:08 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lut 2003, o 22:18
Posty: 5402
Lokalizacja: Częstochowa
Kiedyś Lancia chwaliła się, że podczas testów Delty S4 na Jerez zrobili czas, który dałby miejsce w Top6 na starcie do GP Hiszpanii, czyli poniżej 1'24.274, ale nigdy nie trafiłem na potwierdzenie tego.

_________________
Adobi.me

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 26 sty 2012, o 12:35 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 14 sie 2007, o 13:12
Posty: 187
Lokalizacja: PCT/PO
Mac1602 napisał(a):
Kiedyś Lancia chwaliła się, że podczas testów Delty S4 na Estoril zrobili czas, który dałby miejsce w Top6 na starcie do GP Portugalii, czyli poniżej 1'18.180, ale nigdy nie trafiłem na potwierdzenie tego.
Teraz się zgadza. Rok 1986.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 26 sty 2012, o 13:52 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 9 mar 2002, o 01:00
Posty: 5376
Lokalizacja: już nie Kaszëbë
Jeszcze takie rzeczy jak pogoda, temperatura nawierzchni, opony i kompletność sprzętu, że tak powiem. Nie wiem, czy ta Lancia nie była lżejsza o 100 kg specjalnie na to jedno okrążenie, na przykład, i czy by jeszcze przejechała drugie. :) Jak chłopaki od WM chcieli przejść do historii i przekroczyć 400 km/h w Le Mans, to olali wszystko inne, pozaklejali wloty powietrza i się udało, ale jak ktoś chciał przejechać cały wyścig, to marne 370 km/h musiało wystarczyć.
Czytałem w gazecie, teraz nie znajdę szczegółów, że na testach na Paul Ricard w 1973 Porsche 917/30 był lepszy o 2 s od F1, nie na jednym okrążeniu, ale ogólnie. Znów pogoda itd., ale powiedzmy, że trzymał ten sam poziom. Tylko że wtedy tam prosta miała 1,5 km i myślę, że na tej prostej nadrabiał 4 s, a potem tracił. Na innym torze raczej by lepszy nie był, może jeszcze na Fuji. Z kolei reszta Can-Am traciła do Porsche 917/30 po przynajmniej parę sekund na okrążeniu, więc to mamy załatwione.
Prototypy czasem jeździły razem z Can-Am i na krótszym Watkins Glen w 1971 Porsche 917 były trzy razy zdublowane przez McLarena. Znów trzeba pamiętać o szczegółach, Porsche były ustawione do sześciogodzinnego wyścigu na drugi dzień i to był taki przedłużony trening, pewnie dałoby się wycisnąć parę sekund kosztem silnika, ale jednak.
Prototypy nie były szybsze nawet we wczesnych latach sześćdziesiątych, kiedy w F1 były silniki 1500 cm3. Przez chwilę, w 1961, od nowej F1 była szybsza stara F1, czyli F. Inter-Continental. Poza tym nic takiego nie pamiętam.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 26 sty 2012, o 14:37 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13407
Lokalizacja: Siedlce
Wielki Wódz napisał(a):
Jeszcze takie rzeczy jak pogoda, temperatura

Podacie konkretną datę, to może się to uda znaleźć ;) Z asfaltem będzie gorzej..... no i ciśnienia w oponach itp hehe ;)

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 26 sty 2012, o 16:32 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
Mac1602 napisał(a):
Kiedyś Lancia chwaliła się, że podczas testów Delty S4 na Jerez zrobili czas, który dałby miejsce w Top6 na starcie do GP Hiszpanii, czyli poniżej 1'24.274, ale nigdy nie trafiłem na potwierdzenie tego.


Na pytanie jednego z dziennikarzy, o prawdziwość owego wydarzenia ówczesny szef zespołu Cesare Fiorio miał odpowiedzieć, że nic mu o tym nie wiadomo... nie pamiętam tylko, kto i kiedy pytał ani gdzie to czytałem :-?
Dla mnie to ślicznie wypielęgnowany mit Grupy B i jak to mit nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością.

Może ktoś kiedyś weźmie S4- bo jest jeszcze trochę mobilnych regularnie gonionych po górach egzemplarzy- i sprawdzi na Estoril (bo to chyba o Estoril chodzi, nie Jerez) orientacyjny czas... choć z drugiej strony może lepiej nie. Wynik mógłby być brutalny, a legenda jest całkiem przyjemna- fani Lanci i rajdów bardzo ją lubią.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 27 sty 2012, o 16:02 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 15:42
Posty: 6416
Lokalizacja: f1ultra
Jedyne auta, ktore pokonalyby auta F1 to http://www.youtube.com/watch?v=Ma_QImRr ... AAAAAAAAAA

_________________
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 27 sty 2012, o 17:43 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 9 mar 2002, o 01:00
Posty: 5376
Lokalizacja: już nie Kaszëbë
No właśnie nic z tego. Rozkmiń te oto czasy kwalifikacyjne:

1983 - początek Gr. C

1000 km Monza
Ghinzani, Lancia LC2, 1.35,860
GP Włoch
Patrese, Brabham BT52, 1.29,122

1000 km Silverstone
Bellof, Porsche 956, 1.13,150
GP Wlk. Brytanii
Arnoux, Ferrari 126C3, 1.09.462

1000 km Spa
Ickx, Porsche 956, 2.09,300
GP Belgii
Prost, Renault RE40, 2.04.615

1000 km Kyalami
Bellof, Porsche 956, 1.10.880
GP Afryki Płd.
Tambay, Ferrari 126C3, 1.06,554


1992 - koniec MŚ

500 km Monza
Warwick, Peugeot 905 Evo 1 Bis, 1.26,019
GP Włoch
Mansell, Williams FW14B, 1.22,211

500 km Silverstone
Warwick, Peugeot 905 Evo 1 Bis, 1.24,421
GP Wlk. Brytanii
Mansell, Williams FW14B, 1.18.965

1000 km Suzuka
Alliot, Peugeot 905 Evo 1 Bis, 1.43,957
GP Japonii
Mansell, Williams FW14B, 1.37,360

500 km Magny-Cours
Baldi, Peugeot 905 Evo 1 Bis, 1.16,415
GP Francji
Mansell, Williams FW14B, 1.13,864

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 27 sty 2012, o 18:23 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 15:42
Posty: 6416
Lokalizacja: f1ultra
Moj swiat legl w gruzach, .... ponownie,
Szkoda ze nie ma porownan z Le Mans, a moze sa ?

_________________
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 27 sty 2012, o 18:45 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 9 mar 2002, o 01:00
Posty: 5376
Lokalizacja: już nie Kaszëbë
Nie ma, skąd by miały być? Ale w Le Mans teoretycznie nie powinno być tak źle, bo na prostych prototypy były trochę szybsze.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 27 sty 2012, o 21:46 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 15:42
Posty: 6416
Lokalizacja: f1ultra
Nie nooo...ja pytalem calkiem powaznie, zawsze uwazalem, ze prototypy to kozackie maszyny, wiadomo - ustawione na wytrzymalosc itp.. i dlatego uznalem, ze moze jaki Lotus czy inny Mclaren cisknal przez Mulsanne, i ktos mu czas zmierzyl ?

_________________
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 27 sty 2012, o 21:53 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30 kwi 2004, o 11:36
Posty: 1654
Lokalizacja: Piła
Le Mans series na SPA 2010 qual
No. 3 Team Peugeot Total Sébastien Bourdais 1:57.884
F1 w 2010 qual
Mark Webber RBR-Renault 1:57.352 ( chyba wilgotno bylo ?)

2008 SPA LeMans
Pole Position – #8 Team Peugeot Total – 1:58.069
2008 F1
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:47.338

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 27 sty 2012, o 23:03 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 9 mar 2002, o 01:00
Posty: 5376
Lokalizacja: już nie Kaszëbë
Czyli różnica jest coraz większa, ale czego wymagać od klekotów? :>

W Le Mans nie da się tak sobie pojechać i mierzyć czas, bo to jest normalna droga, zamykana raz w roku i wtedy cała gmina jeździ objazdami, więc nie było sytuacji. Jak by to wyszło, to trudno powiedzieć. Weźmy okolice 1970 roku, Porsche 917, od Tertre Rouge do Mulsanne z gazem w podłodze, przed hamowaniem ponad 360 km/h, potem znów dobry kilometr prostej do Indianapolis i 320 km/h, i to jest ponad pół okrążenia. Obojętnie jakie przełożenia dać w Lotusie 72, nie pojedzie szybciej niż 310 km/h, za to od Arnage do Tertre Rouge, plus wcześniej dwa ostre hamowania, może spokojnie nadrobić 10 s. Ja bym stawiał na Lotusa.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 29 sty 2012, o 11:01 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 23 paź 2006, o 19:52
Posty: 225
Lokalizacja: Gdynia
No to wątpliwości co do tego, czy F1 jest najszybszą kategorią zostały raz na zawsze rozwiane. Pozostaje teraz pytanie: co jest najbliżej? Formuła Nippon? Jest szybsza niż GP2, o IndyCar nawet nie wspominam. Poza tym nie ma już chyba aut, które mogłyby się podpiąć?

A co do mitu Grupy B, to wiem, że przyśpieszenia mogły mieć zbliżone, ale już teoria z czasami okrążeń na poziomie F1 wydaje mi się mocno naciągana.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 29 sty 2012, o 11:52 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 15:42
Posty: 6416
Lokalizacja: f1ultra
HRT to jednak nie najlepszy przyklad . Tak jak porownywanie CART'ow z F1

2001 Montreal

1 | C. da Matta | 6 | Toyota/Lola/Bridgestone | 1:19.465 | 197,508 km/h
1 | Juan-Pablo Montoya | 6 | BMW-Williams | 1:12.836 | 215,483 km/h

CARTy jednak byly bardziej wyscigowe, u nich w 90tych nacisk byl na moc i predkosc, a nie aerodynamike, co stworzylo piorunujaca mieszanke , ktorej nawet najwieksi sie bali .

a tu inne porownanie
http://www.mat.uc.pt/~rps/f1/top_speed.html

_________________
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 29 sty 2012, o 14:38 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 10 wrz 2009, o 08:51
Posty: 347
Lutbar napisał(a):
2001 Montreal

1 | C. da Matta | 6 | Toyota/Lola/Bridgestone | 1:19.465 | 197,508 km/h
1 | Juan-Pablo Montoya | 6 | BMW-Williams | 1:12.836 | 215,483 km/h

Mała korekta. To rok 2002, a czas da Matty, który podałeś, pochodzi z pierwszej sesji w piątek. W sobotę poprawił się na 1:18.959. :wink:

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 29 sty 2012, o 16:38 
Offline
redaktor/moderator F1ultra
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 29 sie 2002, o 01:00
Posty: 8285
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Obecne IndyCar byłoby jeszcze wolniejsze, w ubiegłym sezonie na torze drogowym Motegi, Formuła Nippon była średnio pięć sekund szybsza od IndyCar :roll:

_________________
07.04.1968 - Flower of Scotland when will we see your like again?
01.05.1994 - We'll never forget...

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 29 sty 2012, o 21:32 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 24 sie 2008, o 15:42
Posty: 6416
Lokalizacja: f1ultra
Indycar to nie CART, mimo historycznych rozkminek :)13

_________________
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 17 sie 2012, o 23:54 
Offline
.
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 22:16
Posty: 48
Ciekawiło mnie jak wyglądała sytuacja między F1 a Indycar/CART/Champcar przed 2002, czyli bezpośrednim porównaniem.
Zrobiłem sobie takie małe obliczenia, w których
1) Obliczam jak średnio zmieniała się procentowo szybkość w F1 ( z pominięciem deszczowych lat, lat po nich, i lat ze zmianami trasy)
2) To samo z Indycar/CART, ale jedynie z 5 torów. Tu miałem prędkość średnią, ale ponieważ liczę procenty to to i tak nie ma znaczenia.

Ponieważ na obie serię jeździły w montrealu, mogłem łatwo porównać wyniki, które są co najmniej zastanawiające.
Mógłby ktoś je potwierdzić, albo znaleźć błąd, bo wydaje mi się nie możliwe, by przed 1999 to CART było szybsze.


Link http://www.wrzucaj.org/655857

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: F1 a inne serie
PostNapisane: 20 sie 2012, o 20:52 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
pi0ter napisał(a):
No to wątpliwości co do tego, czy F1 jest najszybszą kategorią zostały raz na zawsze rozwiane. Pozostaje teraz pytanie: co jest najbliżej? Formuła Nippon? Jest szybsza niż GP2, o IndyCar nawet nie wspominam. Poza tym nie ma już chyba aut, które mogłyby się podpiąć?

A co do mitu Grupy B, to wiem, że przyśpieszenia mogły mieć zbliżone, ale już teoria z czasami okrążeń na poziomie F1 wydaje mi się mocno naciągana.

Mogłoby być podobne, ale do relatywnie niskich prędkości, gdy czynnik trakcji straciłby znaczenie. Wtedy F1 odjechałoby z nieprzyjemną łatwością. Teoria jest nie tyle naciąga, co baśniowa. To nierealne. Różnice w czasach w razie ew. konfrontacji byłyby ogromne.

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
F1 ultra - Formuła1 Forum Powered by phpBB © phpBB Group