F1ultra Forum: Formuła 1, GP2 i inne serie na www.f1ultra.pl

Forum fanów Formuły 1 i czytelników F1ultra
Teraz jest 15 paź 2018, o 21:33

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 96 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona   1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 18:32 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
Na 1000 km nie pozwoli trwałość. Naturalna selekcja koni mechanicznych. Ograniczenia ciśnienia czy spalania swoją drogą.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 18:40 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
A tutaj masz 1200KM z mapą 2xGT2871R. Wykres przechodzi przez sam środek mapy i niewiele brakuje, żeby nie przekroczyć maks obrotów turbiny. Obstawiam, że ta seryjna turbina przezyłaby 2wyścigi spokojnie.

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/gra ... duct_id=34


Sir Kamil w tym zakresie poruszamy sie tylko w zakresie wyobrażni, ale w moim odczuciu wytrzymałość na to pozwoli. Oczwyiście poniesie za soba masę silnika, skrzyni biegów, no i paliwa przede wszystkim, ale gdyby puścić bez ograniczenia to w ten sposób to mielibyśmy taki efekt, bo ta masa dodatkowa i tak by mniej wadziła niz moc ( do pewneej wartości ale moim zdaniem masa zaczęłaby ograniczać rozwój silnika daleko poza kranica 1000KM). Popatrz na to w tej sposób, ponad 30 lat temu z mniejszego silnika osiągali wiećej przy niższych obrotach. W czasach gdzie nie było komputerów, obrabiarek numerycznych, symulatorów naprężeń (pomiajam materiałoznawstwo, bo cwańsze materiały i tak są zabronione).

A jakie by to powodowało koszty w rywalizacji.... ach szkoda tych czasów, wybuchające silniki, dominacja innych zespołów na innych torach....specjalne silniki pod dany tor, niestety to już chyba nie wróci.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 19:03 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
egt, osiągano więcej, ale powtarza- na jedno, dwa kółka i jeśli nie wybuchały jak granaty to niezawodnie krzywiły się jak świder po jednym-dwóch kółkach kwalifikacyjnych na pełnym booście gdy miały te 1200 KM... Teraz- co jest pewne- ilość jednostek na sezon zostanie ograniczona do 4 lub 5 na łebka, co przy 20 weekendowym kalendarzu będzie oznaczać 4-5 tyś km na silnik. Na silnik, na turbosprężarkę zapewne też. Jeśli chodzi o masę silnika, to specjalnych szaleństw też nie będzie, wobec obecności tam ciężkiego ERS (nie tylko KERS ale i TERS) a bez zbalansowania samochodu największa moc nie da.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 19:15 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13429
Lokalizacja: Siedlce
Jak widać po waszych dywagacjach inżynierowie w F1 będą mieli nad czym łamać głowy i to mi się podoba choć może szkoda nieco tej pojemności... a że będzie się psuło hm ostatnio z tym nuda, aż stęskniłem się za spektakularnymi awariani ;)

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 22:11 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
Kamil, ale ja przeciez podaję te 1200KM przykładowo. Moc silnika na wyścig była wtedy mniejsza, ale to i tak było te 750-800KM tak?

Gdyby ktoś pozwolił na próbowanie zmniejszenia osiągów poprzez zmniejszenie ilości siników do 4-5na sezon to nadal by była rewolucja. Ktoś by sobie zaoszczędził silnik, i pozwolił w jednym wyścigu na 200-300KM więcej. Tak to by wyszło w praktyce. Ba nawet śmiem twierdzić że przy -10 pozycji za wymiane silnika to by wszyscy wymieniali silnik co wyścig :D. Tak napewno nie bedzie, Turbo daje za duże mo zliwości manewru, brakuje jakiegoś ograniczenia sztywnego - nie ma możliwości, żeby to było ograniczane przez żywotność.

sansei ale ja tylko pisze co by było gdyby.... prawie napewno tak nie będzie i znowu wszystko będzie po staremu (prawie). Napewno będzie jakies ograniczenie, o którym jeszcze nie wiemy, a które sprowadzi sprawe do podobnej sytuacji, która jest w tej chwili. I nie będzie wybuchów, co najwyżej okazjonalnie, z powodu nowej technologii.
W tej chwili zabhlokowane są 3główne parametry silnika odpowiedzialne za moc - pojemność, ciśnienie (atmosferyczne) i obroty. Dlatego w tej chwili wszystkie silniki sa niemal identyczne i nikt sie za bardzo nie zastanawia nad 5KM w te czy w tamte.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 6 lip 2011, o 09:07 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
eqt napisał(a):
cowboy nie przesadzaj. Np GT5533R. przekracza na mapie 5,5 presure ratio i obsługuje silniki do 1550KM, zapewne z kosmiczną turbodziurą. Nie jest to wcale największa turbina oferowana seryjnie. Pic polega na tym, że F1 ma nietypowy silnik, do takiego silnika nie ma turbin optymalnych od ręki.
Piszesz że GT35xx obsłuzy 600KM, chyba nie sądzisz, że w F1 użyją tylko jednej centralnej sprężarki. Co za problem uzyc dwóch takich. To jest banał jak na F1, taką turbinę to ja mam w domu, przywozisz mi silnik, daj 4 tyg czasu i sam wyciągnę z tego silnika 1000KM. I takiej turbiny można uzywać do jazdy na codzień.
Oczwyście zastosują najprawdopodobniej dwie małe turbiny, gdyby była potrzeba zastosowaliby duże ciśnienie, ale jak wspomniałem wcześniej nie będzie takiej potrzeby. Nikt nie pozwoli na 1000KM.



widziałes jakies auto na GT55 ?
najwieksze projekty w PL na single turbo to pewnie GT42 moze GT45
z tym zrobieniem silnika na 1000KM to nieźle pojechałeś... zrób taki silnik i bedziesz kilował GS w jego vette :)
co do 2 spręzarek to wydaje mi się że regulamin mówi o 1 turbine ale moze mi sie tylko wydaje :)

jestem pod wrażeniem Twojej wiedzy, pewnie zaturbiłeś juz niejeden silnik i masz wiele projektów na moce +800KM

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 6 lip 2011, o 18:40 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
Cowboy Twoja uwaga rozumiem ironiczna jest nie jest chyba trafiona, ponieważ mylisz pieniądze z wiedzą. Nawet gdybym je miał to bym wołał je wydać na co innego. Napisałem, że mógłbym podłączyć żeby działał z taka moca, nie powiedziałem jak długo. Napisałem to , żebyt pokazać że jest to banalne jak na technologię F1. Chyba nie trudno sobie wyobrazić, że uzyskanie takich mocy z tak małego silnika, przy okazji z bardzo nietypowej konfiguracji wymaga zaprojektowania silnika od początku, a nie przerabianie istniejącego. Mógłbym te wątek rozwinąć, ale nie wiem czy jest sens.
Pokazałem Ci, gdzie robisz bład w obliceniach, że można, że da się, że istnieje turbia dostepna od ręki, jednoczesnie napisałem, że nie jest to najlepsze rozwiązanie, z kilku powodów, więc nie rozumiem co ma do tego to czy ktoś tą droga poszedł w tuningu czyli w przerabianiou istniejących ogólnodostępnych jednostkach. Najlogiczniejesze jest zaprojektowanie turbospręzarki pod nietypowe rozwiązanie, przeciez pisałem Ci, że (prawdopodobnie) nikt nie produkuje takich turbin bo nie ma takich silników. Różnica wynika ze stosowania pneumatycznego sterowania zaworami, co zwiększa zakres obrotów co najmniej 1,5raza i powoduje, że zupełnie inna mapa jest potrzebna (wysoka i wąska). Widziałeś gdziekolwiek poza F1 silnik z obrotami 15kRPM?

Co do regulaminu i jednej sprężarki, to moim zdaniem przy 1barze czy lekko ponad jak szacuję że będzie, to chyba nic nie stoi na przeszkodzie.
Troche odbiegliśmy od tematu a mam ciekawsza uwagę: Wcale nie jest wykluczone, że w niskich obrotach będzie większe ładowanie, zalezy od regulaminu. Np w WRC jest ograniczenie, które w zasadzie ogranicza moc, więc silniki mają bardzo mocny "dół". Gdyby tak udało się w F1, to by chyba było ciekawiej, ponieważ trudniej byłoby operowac gazem na wyjściach z wolnych zakrętów.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 6 lip 2011, o 21:37 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
egt:
dla turbiny nie jest wazne ile obrotów ma silnik, dla niej liczy sie przepływ powietrza, tzn ile silnik zassie powietrza, i taki sam przepływ moze być w silniki 3.2L i obroptach mas 7500 rpm jak w F1 przy silniku 1,5 i obrotach 15000 rpm
oczywiście to uproszczenie bo w F1 sprawność głowicy i dopracowanie detali jest na najwyższym poziomie

w WRC jest zwężka w dolocie która ogranicza własnie przepływ i na duzych obrotach gdzie silnik zasysa dużo powietrza, po prostu jest go za mało żeby osiągnąć dużą moc, ponieważ w dolnych zakresach jest go dużo to silniki generują gigantyczny moment od samego dołu (wiecej ni z nasze TDI) przez co wykrec mocy sie robi płaski i moc maks moze być dostępna w zakresie np 5000-7000 rpm

masz racje i o tym tez pisałem taki kop momentu robiłby niezłe zamieszanie w połączeniu z brakiem trakcji... ale myslę że bedzie tak zrobione mapowanie żeby doładowanie bardzo płynnie narastało i silnik łagodnie rozwijał moment w dolnych partiach

ciekawi mnie jeszcze czy będą miały zastosowanie turbiny o zmiennej geometrii (znane z turbodiesli) które z powodzeniem stosuje porsche. ?

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 6 lip 2011, o 21:52 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
To zależy czy silnikownie dogadają się z BorgWarner.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 7 lip 2011, o 00:04 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
cowboy upraszczasz za bardzo. Gdyby liczył się tylko przepływ to po co by była mapa kompresora? Oczywiście że jest różnica. Mały silnik wysokoobrotowy przy tym samym przepływie potrzebuje wiecej ciśnienia niż duży silnik z niskimi obrotami. W zalezności od tego turbina może wyjśc poza zakres nie tylko efektywnej pracy ale także poza linie bezpieczeństwa: "surge" albo "choke"

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 7 lip 2011, o 07:32 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
eqt napisał(a):
cowboy upraszczasz za bardzo. Gdyby liczył się tylko przepływ to po co by była mapa kompresora? Oczywiście że jest różnica. Mały silnik wysokoobrotowy przy tym samym przepływie potrzebuje wiecej ciśnienia niż duży silnik z niskimi obrotami. W zalezności od tego turbina może wyjśc poza zakres nie tylko efektywnej pracy ale także poza linie bezpieczeństwa: "surge" albo "choke"


nie napisałem że liczy sie tylko przepływ !

wzór na wyliczenie

air flow rate=(L x RPM x VE x Pr) / 5660

gdzie:
L -> pojemność silnika w litrach
RPM -> obroty na minutę
VE -> volumetric efficiency
Pr -> pressure ratio

Ve:
silnik seryjny 2 zawory na cylinder: 85
silnik seryjny 4 zawory na cylinder: 90
silnik lekko zmodyfikowany: 93
silnik wyczynowy: 105 (czyli F1)

czyli mały silnik kręcący się wyżej a duży kręcący sie niżej w podanym wyżej wzorze da Ci taką samą wartość (Lxrpm) przy założeniu ze cisnienie jest takie samo - i o tym pisałem

mały silnik kręcący się podobnie jak duży potrzebuje wiekszego doładowania do tej samej mocy ale odbiera mniej powietrza, wiec przepływ nie musi sie dużo róznić)

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 7 lip 2011, o 07:42 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13429
Lokalizacja: Siedlce
Jak poszukacie to znajdziecie, że mają być zwężki. Było to gdzieś podane tylko nie wiem czy już ustalono szczegóły jakie.

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 7 lip 2011, o 09:01 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
no i zwęzka załatwi sprawe chocby turbina waliła 6 barów to i tak silnik nie zasssie więcej ;)

a z tą jedną turbiną to mi się zmysliło, bo wydaje mi sie ze gdzies czytałem o tym..

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 19 lip 2011, o 12:53 
Offline
.
Dołączył(a): 16 kwi 2008, o 08:05
Posty: 65
Lokalizacja: Kraków
zwężka jest przed turbiną więc przy wysokich obrotach/ wysokim przepływie nie napompuje 6 barów bo by ją obroty rozwaliły.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 21 lip 2011, o 04:56 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 6 sie 2006, o 15:56
Posty: 1668
Lokalizacja: Polska
Regulamin techniczny na 2014 rok:

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... _20.07.pdf

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 22 lip 2011, o 08:23 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
Mastah napisał(a):


tak na szybko 1600 pojemnosci, 6 cylindrów, V-90st
80mm srednica cylindra (czyli skok wyjdzie około 53mm)
zabornione turbiny ze zmienną geometrią
max przepływ paliwa 100kg / h
limit 15000 rpm

czyli jednak pojedyńcze turbo i chyba ograniczeniem bedzie przepływ paliwa a nie zwęzka

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 22 lip 2011, o 15:23 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13429
Lokalizacja: Siedlce
Nasi też sporo wyciągnęli -> http://www.f1ultra.pl/index.php/top-sto ... sezon.html

No no na bateriach w boksie.... i w końcu kierowca będzie miał kluczyki ;) :D

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 22 lip 2011, o 20:54 
Offline
.
Dołączył(a): 10 kwi 2008, o 19:53
Posty: 49
W PMW jest reklama systemu regulacji stopnia sprężania z informacją, że jest przeznaczony do nowych silników przewidzianym regulaminem na 2014r zarówno w F1 jak i WRC i WTCC. Jest to w regulaminie, czy to tylko pobożne życzenie innowatora?
Ciekawe też czy testy sezonowe wrócą jednak. W obliczu tak fundamentalnych zmian ich brak może wnieść do rywalizacji trochę chaosu związanego z niezawodnością nowinek.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 1 wrz 2011, o 11:46 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 18 cze 2002, o 01:00
Posty: 5851
Lokalizacja: Piaseczno
eqt napisał(a):
Widziałeś gdziekolwiek poza F1 silnik z obrotami 15kRPM?


Poszerzaj horyzonty. Na początek proponuję MOTO GP :) O silnikach przepływowych mówić nie będziemy, przynajmniej narazie.

A co do turbodziur ... przy jałowym biegu w okolicy pewnie 5000-7000 RPM, wspominanie o tym zjawisku to jak szukanie dziury w całym. Podtrzymania turbo też chyba nie zabraniają, nie ? :roll: W końcu to nie samochody drogowe. Turbina nie musi wytrzymać 100.000 km ...

_________________
"HP sells cars, torque wins races " - Carroll Shelby

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 28 wrz 2012, o 20:48 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13429
Lokalizacja: Siedlce
Podano dziś nowe regulacje a tu coś cicho. Chyba dopracowali zakaz podwójnego aktywnego DRS? :>

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 96 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona   1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

F1 ultra - Formuła1 Forum Powered by phpBB © phpBB Group