F1ultra Forum: Formuła 1, GP2 i inne serie na www.f1ultra.pl

Forum fanów Formuły 1 i czytelników F1ultra
Teraz jest 21 cze 2018, o 13:26

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 96 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona   1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013.
PostNapisane: 21 gru 2010, o 15:55 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 2 sie 2009, o 20:55
Posty: 1141
Niech do tych zmian dorzucą jeszcze stalowe hamulce i ręczne skrzynie biegów :)

_________________
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013.
PostNapisane: 21 gru 2010, o 17:04 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13340
Lokalizacja: Siedlce
pascal napisał(a):
Cytuj:
- Proporcje czasu, który kierowca spędza z gazem w podłodze na okrążenie ma spaść z 70% do 50%


A to jak chcą wprowadzić?



Hehe dokładnie to samo sobie pomyślałem w pierwszej chwili ;)


Stalowe hamulce nie przejdą - względy bezpieczeństwa ;)

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013.
PostNapisane: 21 gru 2010, o 23:40 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
Nie, nikt nie założy wysuwanego odbojnika pod pedałem gazu, take it easy :lol: :wink:

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 30 cze 2011, o 23:06 
Offline
.
Dołączył(a): 10 maja 2010, o 16:51
Posty: 2533
Lokalizacja: Elbląg, Starogard Gdański
Nowe silniki w 2014 roku będą kręciły się do 15000 obr/min, a nie tak jak wcześniej planowano do 12000 obr/min :)
Według osób odpowiedzialnych z ten projekt, odgłos silnika ma być inny ale nadal ma godnie reprezentować Formule 1 :)2
Może nie będzie tak źle...

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 1 lip 2011, o 00:49 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 2 sie 2004, o 12:59
Posty: 1251
Lokalizacja: Euroland
1.6 Turbo i 15k obr/min?! Jaki bedzie limit silnikow? 16/22+ wyscigi?
Znowu bedzie sciema z oszczedzaniem silnikow, ale gawiedz sie cieszy.

_________________
Kaczyński: Gdyby nie to chore państwo, parlibyśmy do przodu jak Chiny. Stalibyśmy na czele świata. Obudź się, Polsko!

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 4 lip 2011, o 03:04 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
ciekawe w jaki sposób ograniczą silniki, bo 1,6T i 15000RPM pozwala na uzyskanie gdzieś 1500KM bez problemu. Jak była era turbo, to silniki (bodaj 1,5litra) kręciły się o wiele niżej, bodaj 11-12kRPM.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 4 lip 2011, o 07:14 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 2 sie 2009, o 20:55
Posty: 1141
I wytrzymywały 5 kółek ;)

_________________
Obrazek

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 4 lip 2011, o 17:40 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
pieczar to było 30lat temu. Teraz nie będzie żadnego problemu żeby przekroczyć 1000KM przy obecnych zasadach N silników na sezon. Nie wspomnę iż w trakcie wyścigu nie byłoby problemem zwiększyć moc na kilka sekund.
Napewno będzie jakies ograniczenie. Przy 1,6litra i 15KRPM doładowanie musi być zaledwie w okolicy 1atm, żeby uzyskac podobną moc która jest w tej chwili.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 4 lip 2011, o 17:55 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
Przede wszystkim limity paliwowe.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 4 lip 2011, o 19:51 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
gdyby ograniczyc maksymalną wielkośc zbiornika i zablokowac mapowanie po qualu to by wymusiło konstruowanie oszczędnych jednostek. Dobre dla techniki rozwiązanie.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Przed GP Wlk. Brytanii - Silverstone 2011
PostNapisane: 4 lip 2011, o 21:29 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
eqt napisał(a):
Napewno będzie jakies ograniczenie. Przy 1,6litra i 15KRPM doładowanie musi być zaledwie w okolicy 1atm, żeby uzyskac podobną moc która jest w tej chwili.


jak to wyliczyłeś / oszacowałeś ?

ja zakładam że n/a silnik 1,6 moze osiągnąc około 320KM przy 15 krpm (200KM z litra) + 1 Bar doładowania w silnikach zwykle podwaja moc, gdyby utrzymali boost 1 Bar do 15 krpm

w czasach 1.5 turbo tam czasem doładowanie nie wynosiło około 3-4 bary ?

edit:

mam
http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
3 bary - 740KM ale rev limit 11500 rpm

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 02:35 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
to proste, moc jest proporcjonalna do obrotów i pojemności. Pojemność 1,6/2,4 * obrtoty 15tys/18tys i masz ile brakuje, wyjdzie gdzieś 1/2, po podwojeniu ciśnieniem wyjdzie z grubsza podobnie. W tej chwili silniki mają troche ponad 700KM, duzo się nie pomyliłeś. Zapewne szacowałes na podstawie samochodów drogowych, w F1 jest naprawdę bardzo gęsta skrzynia, pełna moc (maksymalna efektywność wolumetryczną przepływu) jest na samym końcu obrotów, stąd różnica.

Tyle co podałes w histiorycznym silniku to było w trakcie wyściugu, w qualu były większe obroty i/lub ciśnienie, przekraczali 1000KM.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 09:13 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
niezależnie od skrzyni to w silniku NA moc osiagana jest blisko obrotów maksymalnych
moment jest raczej pałsko, wiec moc rosnie razem z obrotami

w doładowanym silniku max moment moze bedzie nizej np koło 10-11 rpm co spowoduje że moc maks bedzie dostępna w szerszym zakresie

no nic zobaczymy, dobrze że wraca doładowanie do F1, bo większość sportowych aut juz jest doładowana

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 10:56 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
eqt napisał(a):
to proste, moc jest proporcjonalna do obrotów i pojemności. Pojemność 1,6/2,4 * obrtoty 15tys/18tys i masz ile brakuje, wyjdzie gdzieś 1/2, po podwojeniu ciśnieniem wyjdzie z grubsza podobnie. W tej chwili silniki mają troche ponad 700KM, duzo się nie pomyliłeś. Zapewne szacowałes na podstawie samochodów drogowych, w F1 jest naprawdę bardzo gęsta skrzynia, pełna moc (maksymalna efektywność wolumetryczną przepływu) jest na samym końcu obrotów, stąd różnica.

Tyle co podałes w histiorycznym silniku to było w trakcie wyściugu, w qualu były większe obroty i/lub ciśnienie, przekraczali 1000KM.

Ale po pojedynczych szybkich kółkach ( o ile je przetrwał, co wcale nie było pewne) nadawały się jedynie do huty. Nie poszliśmy do przodu przez te 25 lat aż tyle, aby z 10 kilometrów przebiegu zrobić 5000, bo tyle będzie się od tych silników wymagało... tym bardziej, że zagadnienia nazwijmy to metalurgiczne są w F1 mocno ograniczane więc limitów nie wyznacza jedynie know-how mieszkańców matki ziemi, ale przede wszystkim litera regulaminów. Wytrzymałość odegra tutaj podobną rolę co limity spalania.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 11:48 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
w doładowanym silniku jeszcze dochodzi kwestia awaryjności turbiny, smarowania jej, wydajniości chłodzenia, sterowania doładowaniem itd itp, jest pare rzeczy wiecej które się mogą popsuć ;)

za to szybko narastający boost moze być ciekawy w połączeniu z brakiem kontroli trakcji, tu moment obrotowy znacznie brutalniej narasta niż w silniku atmosferycznym :)

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 15:13 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
cowboy
Moment nie jest płaski, szczególnie w silnikach bez zmiennych faz rozrządu, a w F1 zmienne fazy sa zabronione. Nie da się uzyskac maksymalnej sprawności zasysania mieszanki w szerokim zakresie obrotów, bo częściowo odpowiadają za to zjawiska falowe. Musi istnieć punkt obrotów, dla któego sprawnośc zasysania jest zbliżona do 100%.
Skrzynia ma spore znaczenie. Jesli weżmisz typowy, ale usportowiony silnik NA, to zazwyczaj przy oibrotach maks rzedu 7k jego moment maksymalny przypada na ok 5,5k i przy tych obrotach silnik ma naijwiększą sprawność zasysania mieszanki. Powyżej moc się wypłaszcza a moment łagodnie opada. Jest to sensowne, ponieważ pomiędzy przełożeniani obroty spadają o min 30%, nawet w 6cio biegowej skrzyni. W F1 skrzynia ma 7 przełożeń w zaresie od ok 160km/h do 310km/h, to daje jakieś zaledwie 7% spadku obrotów, dlatego liczy siue tylko ten wąski zakres, a to pozwala czy wręcz wymysza stosowanie maksymalnej sprawności na samym końcu obrotów i to daje te jakies kilkanaście % mocy średniej więcej.

przy 1 barze smiga miliony aut z kosmicznymi przebiegami. Nie ma z tym żadnego problemu. Nie będzie tez problemu z turbo dziurą, za małe ładowanie. I chyba dobrze.

Sir kamil, technika jednak poszła do przodu. Przede wszystkim w obrotach. Te 15tys RPM przy żyłowanych 11,5 powoduje spora różnicę. Jesli nie będzie ograniczenia to będzie rewolucja w przetasowaniu stawki największa od dobrych 20lat. Poza tym sądzę, że bardziej niezawodnie można w dzisiejszych czasach ładować te 3-4bary, takią turbine to ja sobie moge sam kupić za pare tys zł. Ale założę się że do tego nie dojdzie. Juz widze tą walkę na doładowania jak za starych dobrych czasów... Prawdopodobnie specjalnie podnieśli obroty do 15k, żeby nie stracić brzmienia silnika, ale obnizyc w jakis sposób ładowanie.

BTW teraz ładowanie napewno byłoby największe w okolicach maks obrotów a nie niżej, jesli tylko przepisy na to pozwolą. W latach 70 nie było raczej elektronicznych konktrolerów ciśnienia doładowania, a układ zaworów powyżej 10k mocno kulał.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 15:33 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 lip 2007, o 14:42
Posty: 1461
Napisałem, że poszła, ale nie do tego stopnia. Wtedy mieliśmy w zasadzie maks do 12,500 tyś obrotów. To skok- do 15- o kilkanaście procent... to coś, ale nic dużego. O kilkadziesiąt procent podskoczą za to przeciążenia na układzie korbowo-tłokowym, czyli nie ma różny bez kolców. Z tą rewolucją to nawet bez ograniczeń może być różnie.. na placu boju pozostaną tylko dużo, doświadczone i dofinansowane silnikownie Renault, Ferrari i Mercedesa.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 15:45 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
Sir Kamil, wtedy mieliśmy 12.5k (qual czyli pnad 1000KM) maksymalne technologicznie, nie wiem czy wtedy był stosowane pneumatyczne układy zaworowe. Jakieś 10lat temu mieliśmy ok już 20k maksimum technologiczne. To powoduje taką różnicę, że kiedyś te 12,5 to było juz poza zakresem maksymalnej sprawności wolumetrycznej, teraz ograniczenie jest tylko sztuczne, więc można sobie pozwolić na maksima momentu i mocy blisko 15k.

No pewnie że podskączą obciążenia,i własnie ociązenia układu korba-tłok decydowałyby o ciśnieniu doładowania. I to by powodowało tą rewolucję, jednym udałoby się naładować 3bary, innym, 4ry bary. Inni mogliby sobie pozwolić na ładowanie nawet 5barów ale w niskim zakresie, bo powyżej silniki będą wybuchać. To wszystko spowodowałoby spore różnice w prowadzeniu bolidów, byłby szanse na wyprzedzanie, silniki wybuchałyby, padałyby skrzynie biegów a rola aero po raz pierwszy od X lat zeszłaby na drugi plan. Ja bym tak chciał, ale to napewno się nie uda. A szacuję to choćby dlatego, że taki silnik który ładuje 3-4bary miałby 1000-1300KM. Nie wierze że ktoś się na to zgodzi.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 15:56 
Offline
.
Dołączył(a): 19 kwi 2010, o 10:57
Posty: 59
egt: właśnie jak są zmienne fazy to sie pojawia górka na przebiegu momentu ;) bez zmiennych faz ogólnie wykres jest płaski, to że opada w koncu obrotów to normalna sprawa, ja uzyłem uproszczenia bo np w TDI jest strzał momentu na dole :)

na 1 bar smiga duzo aut, wiekszośc tdi, jednak zauważ jaki jest przepływ w 1.6 TDI w zakresie od 1,6-4,4 rpm a jaki bedzie w F1 gdzie uzyteczny zakres obrotów wyjdzie pewnie 9-15 krpm

takiej turbiny co naładuje 3 bary nie kupisz za kilka tys PLN, za kilka tys PLN to kupisz turbine np gareta GTX35 który obsłuzy powiedzmy 600KM ale możliwe że w silniku F1 wyszedłbyś poza mape i sprawnośc kompresora - przy takich obrotach ilość powietrza zasysanego przes silnik jest ogromna około 500 litrów na sekunde !

z tego kalkulatora wychodzi na szybko, że trzeba bedzie dmuchać około 1,8 Bara na 750KM w silniku 1.6

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ind ... ap_sel0=48

sirkamil: własnie najważniejsza jest (srednia) predkość tłoka za co dopowiada wykorbienie wału i przyspieszenie tłoka (tu dużo zalezy od długości korbowodu)

np w linkowanym wyzej przez mnie silniku BMW skok tłoka był 89,2mm a rev limit 11500 co daje średnią prędkość tłoka przy max obrotach na poziomie 34 m/s !!

dla zwykłych silników przyjmuje sie ze 25m/s zabija silnik :)

ale w F1 silnik mają ultra lekkie tłoki, są supoer wyważone jest swietne smarowanie i chłodzenie ;)

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Nowe regulacje techniczne na sezon 2013 i 2014
PostNapisane: 5 lip 2011, o 18:27 
Offline
.
Dołączył(a): 26 lip 2003, o 13:16
Posty: 1177
cowboy nie przesadzaj. Np GT5533R. przekracza na mapie 5,5 presure ratio i obsługuje silniki do 1550KM, zapewne z kosmiczną turbodziurą. Nie jest to wcale największa turbina oferowana seryjnie. Pic polega na tym, że F1 ma nietypowy silnik, do takiego silnika nie ma turbin optymalnych od ręki.
Piszesz że GT35xx obsłuzy 600KM, chyba nie sądzisz, że w F1 użyją tylko jednej centralnej sprężarki. Co za problem uzyc dwóch takich. To jest banał jak na F1, taką turbinę to ja mam w domu, przywozisz mi silnik, daj 4 tyg czasu i sam wyciągnę z tego silnika 1000KM. I takiej turbiny można uzywać do jazdy na codzień.
Oczwyście zastosują najprawdopodobniej dwie małe turbiny, gdyby była potrzeba zastosowaliby duże ciśnienie, ale jak wspomniałem wcześniej nie będzie takiej potrzeby. Nikt nie pozwoli na 1000KM.

Poza tym moim zdaniem mijasz się z prawdą co do zmiennych faz rozrządu. Dzięki przesuwaniu wałków ssących można przesuwać maksymalny moment obrotowy, czyli punkt, gdzie mieszanka zasysana wynosi prawie 100% pojemności silnika. Jeśli w jakimś silniku jest górka w co wątpię, to może znaczyć że w silniku zmienne fazy są sterowane głównie w celu oszczędzania paliwa, a nie generowania mocy.

Kalkulator fajny, ale operowanie nim jest mniej dokładne niż porównanie.
Sprawnośc wolumetryczna w silnikach drogowych 4ro zaworowych osiąga 98-99%. lekko ponad 90% to jest w silnikach z 2ma zaworami na cylinder. Wystarczyło podnieśc obroty. Srednie obroty przy założeniu że obroty spadają o 7%, co liczyłem wczesniej wypadają na 14500. BSFC podałes dla paliwa 95-98, w F1 napewno stosują lepsze obniżyłem do 0,4 ( z 0,42), dzięki czemu moga sobie pozwolić na większy współczynnik kompresji. 740KM to było jak były obroty 19tys, zmniejszyłem do 700KM. Dolałem paliwa (11:1) i wyszło 1bar.
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ind ... ap_sel0=48

Dokładniejszą metoda bo nie wymagająca tylu danych jest porównanie pojemnośc-obroty, z tym co jest w tej chwili. Z tego wynika doładowanie dokładniej, przy czym w turbo trzeba troszke odjąć może z 10% ze względu na kilka czynników ( w tym sensie że doładowanie 1bar nie podwaja tylko prawie podwaja, a 3-4bary nie dają 3-4razy więcej tylko trochę mniej)


Ostatnio edytowano 5 lip 2011, o 18:36 przez eqt, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 96 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona   1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
F1 ultra - Formuła1 Forum Powered by phpBB © phpBB Group