F1ultra Forum: Formuła 1, GP2 i inne serie na www.f1ultra.pl

Forum fanów Formuły 1 i czytelników F1ultra
Teraz jest 16 gru 2018, o 22:22

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 8 wrz 2018, o 22:07 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 18 cze 2002, o 01:00
Posty: 5853
Lokalizacja: Piaseczno
Witam po "krótkiej" przerwie. Nie wiem czy tu jeszcze ktoś zagląda, ale może warto by trochę odświeżyć forum, bo zmian technologicznych od 2021 szykuje się sporo, nie wszystkie jeszcze ujawnione, część dopiero w fazie spekulacji, część jeszcze "w pieluchach", ale - pewne pierwsze przecieki się pojawiają. O ile temat silników dostał znaku zapytania, o tyle specyfikowane są już powoli zmiany dotyczące przyszłości kół/opon w sezonach od 2021 począwszy. I dobrze, bo tutaj będzie większa rewolucja moim zdaniem niż w silnikach, więc trzeba powoli konsultować sprawy z producentami podzespołów, żeby udało się wyrobić w terminie. Głupie przeprojektowanie tarcz hamulcowych trwa 9-10 miesięcy, a tu ... będzie do zrobienia zdecydowanie więcej. No to po kolei. Co w planach zmian ?

- Felgi zmieniają średnicę z 13" do 18"
- Opony będą niskoprofilowe, przód 270 mm (obecnie 305 mm), tył 405 mm (obecnie tyle samo). Wysokość profilu na etapie "konsultacji" z producentami opon. Prawdopodobnie 70 lub 72
- Zakaz używania koców grzewczych

To z grubsza. Oczywiście nie sposób nie zauważyć, że taka zmiana wpływa na ...wszystko. Pojawia się mnóstwo niewiadomych i wymagało będzie to wszystko nie lada intelektu i doświadczenia, żeby nie wpaść w czarną ... dziurę.

Zacznijmy od felg, które zmieniają średnicę na 18". Pojawia się sporo nowej przestrzeni dla tarcz hamulcowych. I dobrze - bo z tego co mówią producenci, obecne wchodzą w 13" felgi na milimetry, a żeby rozproszyć ilość energii która powstaje przy hamowaniu musieli zwiększyć ich grubość z 28 do 32 mm. Mam nadzieję, że FIA pójdzie po rozum do głowy i pozwoli na modyfikacje tarcz, bo jeśli zostaną małe to raz że będzie to nie ładnie wyglądało, a dwa - może być ciężko pozbyć się energii wydzielanej podczas hamowania, jeśli osiągi w 2021 jeszcze wzrosną. Zwiększając dysk można by z kolei powrócić do cieńszych tarcz, co byłoby naturalnym krokiem aby zredukować masę i obniżyć środek ciężkości. Zmiana grubości którą wprowadzili niby nieduża ... 28 mm a obecne 32 mm, ale w praktyce pomyślcie sobie, że te 4 mm to dodatkowe 450 otworów chłodzących (1450, zamiast 1000). Zmieni się również geometria zawieszenia, z samej zmiany wymiarów felg i opon środek masy przesunie się o 3% w kierunku tyłu.

Druga sprawa, to nowy profil opony. Tu będzie najwięcej niewiadomych. Począwszy od tego jak opona będzie się odkształcała, jak będzie pracowała w wolnych, średnich i szybkich łukach, jak będzie zmieniała się powierzchnia styku w łukach. W tunelach nie za bardzo da się symulować pracy opon przy niskich prędkościach więc trzeba będzie zbierać dane z testów na torach, co z kolei może być trudne na zakaz używania koców grzewczych, ale o tym później. Niski profil opon z kolei spowoduje konieczność przeprojektowania aero całego pakietu, ze względu na mniejsze ścianki boczne opony. Zmiana opon niewykluczone że zaowocuje zainteresowaniem w temacie Michelina i Hankooka, choć ponieważ kontakt oponiarski będzie obowiązywał 2020-2023 daje to pewną przewagę dotychczasowemu dostawcy - czyli Pirelli. Mówią, że to nie prawda, bo opona co roku i tak jest inna, ale ... co mają mówić ? :-)

Update : Kilka dni temu Michelin oficjalnie się wycofał z próby wejścia.

Ostatnia kwestia to zakaz używania koców grzewczych. Przypomnę tylko, że pomysł został wdrożony w kilku innych seriach. Mam mieszane uczucia co do tego pomysłu w F1. Jedyne rozsądne wytłumaczenie tego zakazu to ograniczenie kosztów, ale ... czy to naprawdę takie wielkie pieniądze ? Czy nie spowoduje to zbyt wielkiego pola do oszukańczych praktyk ? Czy nie będzie czasem sprzeciwów, że jeden z zespołów trzymał opony na słońcu pod szklanym dachem, a inni mieli garaże w cieniu ? Obecnie zakładane są opony o temperaturze 110 C ... czy to aby bezpieczne wypuścić kierowcę na gumach które mają 20 C ? Kwestia moim zdaniem powinna upaść, tym bardziej, że powstają zmarszczki na czołach specjalistów, którzy zastanawiają się, co z testami ? Gdzie tu oszczędność skoro na każdym stincie pierwsze okrążenia są do wyrzucenia ? Plotki głoszą, że na testach koce miałyby być jednak dozwolone, tylko gdzie w tym wszystkim argument o ograniczeniu kosztów ? A kwalifikacje ? Można sobie oczywiście wyobrazić sytuację w której kierowca dogrzewa gumy nawet podczas wyścigu przez jedno czy dwa okrążenia. Są tory które na to pozwalają. Ale wypuszczenie kierowcy na "zimnych" oponach w Monaco ? Do kwalifikacji ? Gdzie w tym wszystkim nadrzędna zasada - "Safety first". Jakoś nie wyobrażam sobie zygzakujących 15 bolidów w Monaco, aby dogrzać gumę, w czasie gdy inni są na okrążeniach pomiarowych. No nic - jest jeszcze trochę czasu ...może nie przejdzie.

Na koniec jeszcze technicznie o mieszankach które miały zostać przygotowane od 2021 roku. Będą trzy, mówiąc kolokwialnie - "miękka, średnia i twarda". Wg wytycznych FIA, ma być większy rozstrzał między mieszankami z grubsza :
- HARD (ścieralność : ma tracić 2s na okrążeniu po przejechaniu 22% dystansu wyścigowego)
- MEDIUM ma być szybsza od HARD około 1,2s (ścieralność: ma tracić 2s na okrążeniu po przejechaniu 18% dystansu wyścigowego)
- SOFT ma być szybsza od HARD około 2,2s (ścieralność: ma tracić 2s na okrążeniu po przejechaniu 10% dystansu wyścigowego)

Oczywiście na różnych torach może być nieco odmiennie, ale oczekiwania są, aby powyższe wymagania były spełnione w 3/4 torów w sezonie, aby przesunąć podczas wyścigów strategię z 1 pitstopu, na 2-3 pitstopy.

Żeby tego było mało, ścieralność gum ma być nieliniowa, więc może pogorszyć się nagle, z okrążenia na okrążenie. Wymaga się również aby przyszłe opony szybko osiągały swe optymalne warunki pracy podczas bliskiej jazdy za innym bolidem, lub podczas agresywnej choć powolnej jazdy i to niezależnie od mieszanki (domyślam się, że nie mogą stygnąć podczas podróżowania za safety carem, oraz musza się szybko nagrzać podczas formation lap). Ścieralność nie może również spadać więcej niż 5% w przypadku temperatury opony +/- 15C poza optymalnym oknem pracy. Mówiąc krótko, okno temperaturowe opony będzie wynosiło około 30C. Poza tym oknem opona nie może się zbyt szybko zużyć.

No i chyba tyle. Zachęcam do dyskusji, przemyśleń, podzielenia się dodatkowymi informacjami - jeśli ktoś ma. Zobaczmy ilu nas tu na tym forum zostało ... :-)

_________________
"HP sells cars, torque wins races " - Carroll Shelby


Ostatnio edytowano 8 wrz 2018, o 23:40 przez Sanchez, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 8 wrz 2018, o 23:36 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13478
Lokalizacja: Siedlce
No, no witamy po przerwie i jakież zrobiłeś zebranie tych zmian...

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 00:18 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 10 mar 2006, o 12:21
Posty: 1309
Ja jakoś do bolidów z odkrytymi kołami wolę felgi o małej średnicy. Jak widzę Formułę E to wcale mi się to nie podoba i nie potrzebuję podobieństwa do aut drogowych, bo niby czemu akurat koła mają być podobne skoro cała reszta jest inna.
Niski profil opon wymusi też spore zmiany w zawieszeniu, które będzie teraz musiało znosić większe obciążenia przy mniejszej możliwości odkształcania się opon.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:43 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 30 kwi 2004, o 11:36
Posty: 1669
Lokalizacja: Piła
Nigdy nie sledzilem zmagan na tle oponiarskim ....
czy zawsze byly tego typu zagadnienai ze opona ma miec dana klase scieralnosci, czy wytrzymac iles tam okrazen ?
czy to tylko od kiedy jest Pirelli by sztucznie emocje kreowac ?

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 17:21 
Offline
moderator
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 25 sty 2005, o 21:38
Posty: 13478
Lokalizacja: Siedlce
Kiedyś były inne prirytety, dostosowanie konkretnej konstrukcji/mieszanki, do konkretnego toru, bolidu a nawet preferencji kierowcy, ale to bujne czasy wojen oponiarskich... potem przy monopolu najpierw opony na cały wyścig, więc musiały być odpowiednio wytrzymałe, z tego co pamietam, to tak bardzo nie starano się o osiągi, bo jak i tak wszyscy mieli mieć te same gumy, no pewne różnice bywały w mieszankach by się dało na torach o innych specyfikach jeździć. Okazało się, że robi się straszna nuda, zwłaszcza bez tankowania, to potem FIA nałożyła wymagania co do 1 obowiazkowej zmiany mieszanki i tak się trochę przy okazji poprawiania widowiska zakolorowiły opony. To by tak w telegraficznym skrócie było ;)

_________________
Fanatyczny Fan Formuły 1

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 21:05 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 8 sie 2006, o 14:28
Posty: 3515
Lokalizacja: Olsztyn
Ketosz napisał(a):
Ja jakoś do bolidów z odkrytymi kołami wolę felgi o małej średnicy. Jak widzę Formułę E to wcale mi się to nie podoba i nie potrzebuję podobieństwa do aut drogowych, bo niby czemu akurat koła mają być podobne skoro cała reszta jest inna.


Niski profil jest warunkiem koniecznym, jeżeli chce się zabronić stosowania koców grzewczych (mniejsze zmiany średnicy koła w zależności od temperatury/ciśnienia).

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 15 wrz 2018, o 09:16 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 10 mar 2006, o 12:21
Posty: 1309
Faktycznie aż taka jest różnica w średnicy koła? Ja bym obstawiał mniejszą objętość potrzebną do rozgrzania i inny rozkład sił działających na oponę.

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 07:24 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 18 cze 2002, o 01:00
Posty: 5853
Lokalizacja: Piaseczno
Pamiętaj, że mniejsza ilość potrzebna do rozgrzania, to też problem zbyt szybkiego spadku temperatury. :-)

Większym wyzwaniem wydają się być same wymagania FIA dotyczące poszerzenia okna temperaturowego opony, oraz dobór mieszanek zapewniających odpowiednią ścieralność dla każdej z mieszanek.

_________________
"HP sells cars, torque wins races " - Carroll Shelby

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Opony / koła od 2021
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 18:01 
Offline
.
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 10 lip 2005, o 23:47
Posty: 1501
Lokalizacja: Londyn
Sanchez napisał(a):
Pamiętaj, że mniejsza ilość potrzebna do rozgrzania, to też problem zbyt szybkiego spadku temperatury. :-)
.


Przypomina to stare olejne grzejniki domowe i te nowe cieniutkie. Hehe. Moze wypelnic felgi olejem? :D

_________________
“I am a racer, I push things to the absolute edge. People like it or don’t like it – I don’t care. What is allowed, I will go for.” M.Schumacher

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
F1 ultra - Formuła1 Forum Powered by phpBB © phpBB Group