FAQ
Jak wybiera się rodzaj gumy?
Twardy lub miękki rodzaj gumy jest wybierany w zależności od stylu jazdy kierowcy, projektu samochodu, temperatury powietrza oraz toru. Generalnie, na wolniejszych torach i przy niższej temperaturze miękkie ogumienie pozwala na uzyskanie większej przyczepności. Z drugiej strony, wyższe temperatury, w połączeniu z nawierzchnią o dużej przyczepności, powodują dużo szybsze zużycie opon. Zespół i kierowcą musi więc wziąć pod uwagę wiele czynników, np. założenie twardszych opon, które mogą spowodować gorszą przyczepność, ale pozwolić na mniejszą liczbę postojów, albo użyć bardziej miękkich opon, które muszą być zmieniane kilka razy podczas wyścigu. Rozsądny wybór czasem umożliwia wolniejszemu samochodowi wygranie Grand Prix. Zmiana opon jest częścią wyścigów Formuły 1, a lepiej wytrenowane zespoły najczęściej potrafią zmienić wszystkie cztery opony i zatankować samochód w czasie między 5 a 10 sekund, w zależności od ilości wlewanego do zbiornika paliwa. Od sezonu 2007 firma Bridgestone, która do końca 2010 roku jest wyłącznym dostawcą opon dla F1 produkuje 4 typy opon. Są to: opony super miękkie (Super Soft), miękkie (Soft), średnio-twarde (Medium) i twarde (Hard). Bridgestone dostarcza na każde GP dwie różne mieszanki, wybrane przez siebie pod kątem charakterystyki nawierzchni danego toru. Ponieważ w tym samym roku FIA zadecydowała, iż w każdym wyścigu kierowca musi skorzystać z obu typów mieszanki, trzeba było stworzyć system odróżniania, kto w danym momencie jakiej mieszanki używa. Pomysł jest prosty, opony z miększej mieszanki na danym torze dla odróżnienia posiadają biały pas na jednym z rowków.�
Przejście do FAQ